Sydämen asialla

13.04.2016 • Saboran blogisti

Sydän on elinehtomme. Kun sydän sykkii, olemme elossa. Se reagoi kaikkeen mitä meissä ja ympäristössämme tapahtuu, se on läsnä niin fyysisissä kuin henkisissä suorituksissamme, kiihdyttää ja hidastaa sykettään tilanteen mukaan. Sydämen hyvinvoinnista kannattaa siis pitää erityistä huolta.

Sydänliiton koordinoimaa Sydänviikkoa on vietetty jo vuodesta 1990 lähtien huhtikuun lopulla, tänä vuonna 17.-24.4. teemalla Sydän tekee hyvää ja kohderyhmänä kuusikymppiset. Teemaviikolla nostetaan esille erityisesti verenpainetta. Kohonnut verenpaine on yksi valtimotautien suurimmista riskitekijöistä. Verenpaine on joskus salakavala, sen kohoaminen ei välttämättä näy eikä tunnu vaan selviää vain mittaamalla. Jokaisen aikuisen on tunnettava verenpaineensa ja mitattava se vähintään viiden vuoden välein tai useammin, jos paine on ollut lievästikin koholla.

Suomalaisilla on kansainvälisissä vertailuissa todettu olevan korkeat verenpainetasot, miehistä 47% ja naisista 27% oli kohonnut verenpaine tai verenpainelääkitys. Jatkuvasti koholla oleva verenpaine aiheuttaa mm. verisuonien, sydänlihaksen, aivojen ja munuaisten vaurioitumista. Mitä korkeampi verenpaine on, sitä suurempi on sepelvaltimotaudin ja aivoinfarktin riski. [1]

Sydän- ja verisuonitaudit ovat nykypäivänä merkittävin kansantauti ja yleisin kuolinsyy Suomessa. Niillä on vahva yhteys elintapoihimme, voimme siis itse vaikuttaa valinnoillamme niiden riskeihin. Riskitekijöitä ovat diabetes, korkeat verenrasva-arvot (LDL, haitallinen kolesteroli), korkea verenpaine, korkea verensokeri, ylipaino, alkoholin suurkulutus, vähäinen liikunta, negatiivinen stressi sekä tupakointi. Näitä riskitekijöitä yhdistää se, että ne lisäävät verisuonten kuormitusta ja voivat tehdä suonet jäykiksi, ahtaiksi ja joustamattomiksi. Ne voivat edistää verisuonten kalkkeutumista eli ateroskleroosia. Lisää riskitekijöistä voit lukea artikkelistamme.

Tutkimusten mukaan harva suomalainen saavuttaa ihanteellisen sydänterveyden [2, 3]. Mitä enenmmän ihanteellisen sydänterveyden osatekijöitä on ollut erityisesti lapsuudessa, sitä pienempi riski saada keski-iässä sepelvaltimoiden kalkkeuma. Myönteistä kuitenkin on, että elämäntapamuutoksella voi vaikuttaa valtimotautiriskin pienenemiseen huomattavasti.

Minulla on perinnöllinen riski sydän- ja verisuonitauteihin. Tämän vuoksi koen erityisen tärkeäksi, että yritän itse minimoida niitä riskejä joihin voin elintavoillani vaikuttaa. Tupakointi ei ole koskaan kuulunut elämääni ja alkoholiakin kulutan varsin kohtuullisesti. Arkiseen kuntoliikuntaan olen yrittänyt panostaa sen minkä kulloisessakin elämäntilanteessa olen kyennyt ja sen avulla olen myös saanut pudotettua raskausaikojen ympärillä kertyneet liikakilotkin pois rasittamasta sydäntäni.

Minulle suurin haaste onkin ravintotekijöiden haitallisten vaikutusten sekä negatiivisen stressin minimointi. Lapsiperheen arkea pyörittäessä ei ihan aina ehdi tai jaksa miettiä tarkkaan mitä tulee suuhunsa pistettyä. Välillä tulee sorruttua pikaiseen noutoruokaan, joka usein tirisee huonoa rasvaa. Onneksi meillä lapset tykkäävät kovasti kalasta ja pähkinöistä, he tietämättään muistuttavat äitiäkin panostamaan hyvien rasvojen lähteisiin kysellessään lempiruokiensa perään. Kovinkaan usein en karkkipusseja kaupasta kotiin kanna, mutta suklaa ja kahvin kanssa nautitut sokeriset herkut ovat satunnainen heikkouteni. Varmistaakseni tasapainon kolesteroliarvojen ja verensokeriarvojen kanssa, olen ottanut osaksi päivittäistä ruokavaliotani Betavivon. Useimmiten rouskuttelen kaurasydämiä jugurtin, rahkan tai raejuuston seassa, vaihteluna taas lisään Betavivon kuitujauhe Boost -versiota smoothien sekaan. Lapsetkin tykkäävät ”sydänmuroja” rouskutella äidin seurana!

Hektisessä elämänvaiheessa stressitekijöitä on ympärillä niin paljon, että aina välillä tulee kuormitettua itseään liikaa. Yritän muistaa tasaisin väliajoin pysähtyä miettimään elämääni ja itseäni. Jos odotukset itseni suhteen ovat ristiriidassa todellisuuden kanssa, koen negatiivista stressiä. Kun tämän tiedostan, pystyn muuttamaan asioita. Jos en pysty muuttamaan todellisuuden tilanteita välittömästi, yritän pyrkiä olemaan armollisempi itselleni asettamilleni vaatimuksille. Sitä kautta saan stressitasoakin laskettua. Myös elämäni hyvien asioiden korostaminen auttaa vähentämään stressiä silloin, kun en huonommille suuremmin mitään mahda. Ja jos stressi ei muuten laannu, suosittelen reipasta liikuntaa lääkkeeksi – itselleni parasta terapiaa on lähteä kävelylle metsään. Luonnon keskellä raitista ilmaa hengittäen, hiljaisuutta kuunnellessa sydämen syke väistämättä tasaantuu.

Viitteet:


[1] http://sydanliitto.fi/tule-mukaan/sydanviikko
[2] http://www.utu.fi/fi/Ajankohtaista/Uutiset/Sivut/sydanterveyden-osatekijat-kunnossa-vain-prosentilla-nuorista-aikuisista.aspx
[3] https://www.utu.fi/fi/Ajankohtaista/mediatiedotteet/vaitostiedotteet/Sivut/harva-suomalainen-saavuttaa-ihanteellisen-sydanterveyden-.aspx


Tietoa kirjoittajasta Saboran blogisti

Hyvävointi-blogin kirjoittaja on Saboran työntekijä, reilu kolmekymppinen nainen ja kahden lapsen äiti. Elämän keskiössä on ajatus tasapainosta terveellisten elämäntapojen ja pienten nautintojen yhdistämisessä, arjessa jaksaminen vaatii molempia. Myös luonnonläheisyydestä, kuntoliikunnasta ja lukuharrastuksesta tulee ammennettua energiaa ja hyvää oloa.

Jätä kommentti

Voit kommentoida nimettömänä tai rekisteröidä nimimerkin.

Kirjaudu sisään ennen kommentin jättämistä, jos haluat jättää kommentin rekisteröidyllä nimimerkilläsi.




Liity Hyvävointi-ryhmään


Hyvävointi-ryhmä palvelee aktiivisia ihmisiä, joille on tärkeää voida hyvin kaikissa elämäntilanteissa. Liittymällä jäseneksi Hyvävointi-ryhmäämme saat aina tiedon uusista päivityksistä sähköpostiisi, voit päästä osallistumaan kuluttajatutkimuksiin ja jättää palautetta sivustostamme. Tule voimaan hyvin kanssamme!

Liity Hyvävointi-ryhmään
Tilaa RSS

Terveysblogi

10.10.2018 • Saboran blogisti
Vatsan ongelmat yleistyvät, missä syy?

17.09.2018 • Saboran blogisti
Liikunta on hyväksi paitsi keholle myös mielialalle

23.08.2018 • Saboran blogisti
Säännöllinen liikunta lapsena antaa perustan hyvinvoinnille aikuisuudessakin

23.07.2018 • Saboran blogisti
Kesälomalla matkustetaan ja vietetään aikaa yhdessä läheisten kanssa

26.06.2018 • Saboran blogisti
Blogisti testaa: Suecos Lena työkengät

21.05.2018 • Saboran blogisti
Blogisti testaa: Footner CoolActive Massager

24.04.2018 • Saboran blogisti
Nenä vuotaa, iho kutisee – onko tämä allergiaa vai muuta yliherkkyyttä?

12.03.2018 • Saboran blogisti
Akupainanta tarjoaa lääkkeetöntä helpotusta pahoinvointiin sekä lievitystä kehon monille kiputiloille

06.02.2018 • Saboran blogisti
Lapsiperheen arki voi olla uuvuttavaa – näillä nikseillä voit keventää ja sujuvoittaa arkea

09.01.2018 • Saboran blogisti
Tupakoinnin lopettaminen on yksi yleisimmistä lupauksista vuodenvaihteessa – näin onnistut pysyvästi

08.12.2017 • Saboran blogisti
Jouluun valmistautuminen luo puitteet juhlimiselle – tee joulusta omanlaisesi ja vältä turhaa stressiä

15.11.2017 • Saboran blogisti
Vatsan turvotus on kivulias vaiva

10.10.2017 • Saboran blogisti
Syksyn voimaannuttavat elementit löytyvät luonnosta, kodista, valosta ja lämmöstä

11.09.2017 • Saboran blogisti
Kylmät jalat kaipaavat liikuntaa ja lämpöä

24.05.2017 • Saboran blogisti
Hyvinvointia jaloillesi – valitse kenkäsi oikein

18.04.2017 • Saboran blogisti
Hyvä vs. huono kolesteroli – mitä kolesteroliarvosi kertovat terveydestäsi?

20.03.2017 • Saboran blogisti
Norovirus on nopeasti leviävä ja sitkeä riesa

16.02.2017 • Saboran blogisti
Tanssiminen on monipuolinen hyvän olon tuottaja

16.01.2017 • Saboran blogisti
Lupauksia paremmasta vai pysyvä elämäntapamuutos?

12.12.2016 • Saboran blogisti
Arkinen hyvinvointi koostuu pienistä mutta tärkeistä valinnoista

14.11.2016 • Saboran blogisti
Ärtyvän suolen oireyhtymä vaivaa ainakin yhtä kymmenestä

14.06.2016 • Saboran blogisti
Kesä on täällä – voidaan hyvin ja nautitaan elämästä

18.05.2016 • Saboran blogisti
Intiimialueen ongelmat – nolottaako ne?

13.04.2016 • Saboran blogisti
Sydämen asialla

10.03.2016 • Saboran blogisti
Liikkumisen ilon löytäminen

09.02.2016 • Saboran blogisti
Matkustaminen on odotettu ilo – kunhan pysymme terveenä

12.01.2016 • Saboran blogisti
Talvi saa ihon kuivumaan ja kantapäät halkeilemaan

08.12.2015 • Saboran blogisti
Karpalosta on moneksi

09.11.2015 • Saboran blogisti
Pimeän vuodenajan haasteet

07.10.2015 • Saboran blogisti
Hyvää vointia eri näkökulmista

Lisää aiheesta

09.11.2015 • Saboran blogisti
Pimeän vuodenajan haasteet

12.01.2016 • Saboran blogisti
Talvi saa ihon kuivumaan ja kantapäät halkeilemaan

14.06.2016 • Saboran blogisti
Kesä on täällä – voidaan hyvin ja nautitaan elämästä

14.11.2016 • Saboran blogisti
Ärtyvän suolen oireyhtymä vaivaa ainakin yhtä kymmenestä

12.12.2016 • Saboran blogisti
Arkinen hyvinvointi koostuu pienistä mutta tärkeistä valinnoista

16.01.2017 • Saboran blogisti
Lupauksia paremmasta vai pysyvä elämäntapamuutos?

20.03.2017 • Saboran blogisti
Norovirus on nopeasti leviävä ja sitkeä riesa

18.04.2017 • Saboran blogisti
Hyvä vs. huono kolesteroli – mitä kolesteroliarvosi kertovat terveydestäsi?

10.10.2017 • Saboran blogisti
Syksyn voimaannuttavat elementit löytyvät luonnosta, kodista, valosta ja lämmöstä

15.11.2017 • Saboran blogisti
Vatsan turvotus on kivulias vaiva

08.12.2017 • Saboran blogisti
Jouluun valmistautuminen luo puitteet juhlimiselle – tee joulusta omanlaisesi ja vältä turhaa stressiä

06.02.2018 • Saboran blogisti
Lapsiperheen arki voi olla uuvuttavaa – näillä nikseillä voit keventää ja sujuvoittaa arkea

12.03.2018 • Saboran blogisti
Akupainanta tarjoaa lääkkeetöntä helpotusta pahoinvointiin sekä lievitystä kehon monille kiputiloille

24.04.2018 • Saboran blogisti
Nenä vuotaa, iho kutisee – onko tämä allergiaa vai muuta yliherkkyyttä?

23.07.2018 • Saboran blogisti
Kesälomalla matkustetaan ja vietetään aikaa yhdessä läheisten kanssa

23.08.2018 • Saboran blogisti
Säännöllinen liikunta lapsena antaa perustan hyvinvoinnille aikuisuudessakin

10.10.2018 • Saboran blogisti
Vatsan ongelmat yleistyvät, missä syy?