Intiimialueen ongelmat – nolottaako ne?

18.05.2016 • Saboran blogisti

Tyttöjen (tai naisten) välisestä ystävyydestä puhutaan paljon, mutta kuinka paljon ja kuinka intiimeistä asioista sen maailman parhaan ystävän kanssa mahdetaan lopulta jutella? Lapsuudessa ja nuoruudessa puhutaan kyllä ihastuksista ja haaveillaan ensisuudelmista, myöhemmin juttuihin tulee mukaan seurustelusuhteet ja parisuhdekiemurat. Mutta tuleeko sitä sitten isompanakaan juteltua esimerkiksi intiimialueen ongelmista kenellekään? Koetaanko me naiset vieläkin 2010-luvulla, että se on niin nolo juttu ettei hyvänkään ystävän kanssa voi ottaa puheeksi jos kärsii toistuvista hiivatulehduksista tai seksi ei luista kun limakalvot on kuivat kuin autiomaa? Ainakin erään britannialaisen tutkimuksen mukaan yli puolet naisista häpeilee hakea apua intiimialueen terveysongelmiin ja yli 40% ei edes halua käyttää sanaa vagina. Olemmeko me suomalaiset samassa tilanteessa vai britannialaisia kanssasisariamme rohkeampia keskustelijoita?

Oletteko muuten huomanneet, että joku intiimialueen tyypillinen ongelma - bakteerivaginoosi, hiivatulehdus, virtsatieinfektio tai limakalvojen kuivuus (voit lukea lisää emätintulehduksista täältä ja virtsatietulehduksesta täältä, intiimialueen kuivuuden hoidosta löytyy tietoa täältä) – osuu usein juuri sellaiseen aikaan, kun elämässä on jotain tärkeää menossa? On se sitten tärkeä esiintyminen työn tai opiskelun merkeissä, treffit maailman ihanimman ihmisen kanssa tai mahtava elämysmatka jonnekin, ongelmat intiimialueella onnistuvat aiheuttamaan paljon turhaa lisästressiä meille naisille.

Ongelmien selättämisessä hyvä ennaltaehkäisy on luonnollisesti vahva perusta. Intiimialueen ongelmien ilmaantumiselle on usein syynä pH-tasapainon ongelmat. Saatamme pestä intiimialuettamme liikaa ja vääränlaisilla tuotteilla. Jos käytämme saippuaa, se on perinteisesti emäksistä ja aiheuttaa ongelmia intiimialueella. Siksi olisi hyvä käyttää nimenomaan intiiimialueen pH:ta (3,8-4,5) vastaavia tuotteita. Vinkkejä intiimialueen hygieniatuotteiden valitsemiseen löydät täältä.

Jokaisen naisen elämää rytmittää jollain tapaa kuukautiset. On se oma rytmi sitten minuutintarkka tai heittelee runsaamminkin, kannattaa pyrkiä elämään sen rytmissä mukana. Itselleni kuukautiset on se tilanne, jolloin bakteerivaginoosi tai joskus hiiva helpoiten yllättää. Jos tulee esimerkiksi käytettyä pikkuhousunsuojia tai siteitä, ne helposti hautovat ja se taas on omiaan aiheuttamaan muutoksia intiimialueen bakteeritasapainossa. Niinpä ennakoin tilannetta ja suurinpiirtein viikkoa ennen aloitan ennaltaehkäisevästi käyttämään iSay -sarjan vaginal infection emätintabletteja. Tabletin laittaminen on yhtä helppoa kuin tamponin käyttö, laitan sen yöksi vaikuttamaan ja yön aikana se liukenee kokonaan eikä aamulla tarvitse edes miettiä koko asiaa enää.

Joulun alla olin ärhäkän flunssan riivaama, kahden viikon sairastelun jälkeenkään se ei ollut talttunut joten hakeuduin lääkäriin. Lääkäri määräsi antibioottikuurin, sanoi että tuskin ilman sitä pääsisin ainakaan ilman jälkitauteja eroon flunssastani. Antibioottikuurin ikävä puoli on, että se tappaa myös hyviä bakteereja. Altistus intiimialueen ikäville oireille on siis varsin todennäköinen – ilman ennakointia. Aloin syödä antibioottien kanssa yhtä aikaa Femifloria ja viikon antibioottikuurin jälkeen jatkoin vielä toisen viikon Femiflorin nauttimista, jotta varmistuin siitä että alapään bakteerikanta pysyisi hyvänä. Virtsatietulehduksiin liittyvistä kokemuksistani kirjoittelinkin jo aiemmassa karpalon terveyshyötyjä käsittelevässä blogissani joka löytyy täältä.


Nämä ovat minulle rutiineiksi muodostuneita tapoja, jotka ovat jo jonkin aikaa antaneet helpotusta jokapäiväiseen elämään ja auttaneet nauttimaan naisena olemisesta keskellä arjen kiireitä. Yksi yleinen mutta ei minua koskettanut intiimialueen vaiva on limakalvojen kuivuus. Onko sinulla kiinnostusta kokeilla iSay -sarjan vaginal dryness vesipohjaista kosteuttavaa geeliä ja kertoa käyttökokemuksestasi? Voit päästä mukaan testikäyttäjäksi liittymällä mukaan testiryhmään.


Tietoa kirjoittajasta Saboran blogisti

Hyvävointi-blogin kirjoittaja on Saboran työntekijä, reilu kolmekymppinen nainen ja kahden lapsen äiti. Elämän keskiössä on ajatus tasapainosta terveellisten elämäntapojen ja pienten nautintojen yhdistämisessä, arjessa jaksaminen vaatii molempia. Myös luonnonläheisyydestä, kuntoliikunnasta ja lukuharrastuksesta tulee ammennettua energiaa ja hyvää oloa.

Jätä kommentti

Voit kommentoida nimettömänä tai rekisteröidä nimimerkin.

Kirjaudu sisään ennen kommentin jättämistä, jos haluat jättää kommentin rekisteröidyllä nimimerkilläsi.




Liity Hyvävointi-ryhmään


Hyvävointi-ryhmä palvelee aktiivisia ihmisiä, joille on tärkeää voida hyvin kaikissa elämäntilanteissa. Liittymällä jäseneksi Hyvävointi-ryhmäämme saat aina tiedon uusista päivityksistä sähköpostiisi, voit päästä osallistumaan kuluttajatutkimuksiin ja jättää palautetta sivustostamme. Tule voimaan hyvin kanssamme!

Liity Hyvävointi-ryhmään
Tilaa RSS

Terveysblogi

12.12.2018 • Saboran blogisti
Jouluna herkutellaan – vältä kuitenkin vatsavaivoja

14.11.2018 • Saboran blogisti
Lemmikkieläimen kanssa eläminen tuo yllättäviäkin hyötyjä omistajalleen

10.10.2018 • Saboran blogisti
Vatsan ongelmat yleistyvät, missä syy?

17.09.2018 • Saboran blogisti
Liikunta on hyväksi paitsi keholle myös mielialalle

23.08.2018 • Saboran blogisti
Säännöllinen liikunta lapsena antaa perustan hyvinvoinnille aikuisuudessakin

23.07.2018 • Saboran blogisti
Kesälomalla matkustetaan ja vietetään aikaa yhdessä läheisten kanssa

26.06.2018 • Saboran blogisti
Blogisti testaa: Suecos Lena työkengät

21.05.2018 • Saboran blogisti
Blogisti testaa: Footner CoolActive Massager

24.04.2018 • Saboran blogisti
Nenä vuotaa, iho kutisee – onko tämä allergiaa vai muuta yliherkkyyttä?

12.03.2018 • Saboran blogisti
Akupainanta tarjoaa lääkkeetöntä helpotusta pahoinvointiin sekä lievitystä kehon monille kiputiloille

06.02.2018 • Saboran blogisti
Lapsiperheen arki voi olla uuvuttavaa – näillä nikseillä voit keventää ja sujuvoittaa arkea

09.01.2018 • Saboran blogisti
Tupakoinnin lopettaminen on yksi yleisimmistä lupauksista vuodenvaihteessa – näin onnistut pysyvästi

08.12.2017 • Saboran blogisti
Jouluun valmistautuminen luo puitteet juhlimiselle – tee joulusta omanlaisesi ja vältä turhaa stressiä

15.11.2017 • Saboran blogisti
Vatsan turvotus on kivulias vaiva

10.10.2017 • Saboran blogisti
Syksyn voimaannuttavat elementit löytyvät luonnosta, kodista, valosta ja lämmöstä

11.09.2017 • Saboran blogisti
Kylmät jalat kaipaavat liikuntaa ja lämpöä

24.05.2017 • Saboran blogisti
Hyvinvointia jaloillesi – valitse kenkäsi oikein

18.04.2017 • Saboran blogisti
Hyvä vs. huono kolesteroli – mitä kolesteroliarvosi kertovat terveydestäsi?

20.03.2017 • Saboran blogisti
Norovirus on nopeasti leviävä ja sitkeä riesa

16.02.2017 • Saboran blogisti
Tanssiminen on monipuolinen hyvän olon tuottaja

16.01.2017 • Saboran blogisti
Lupauksia paremmasta vai pysyvä elämäntapamuutos?

12.12.2016 • Saboran blogisti
Arkinen hyvinvointi koostuu pienistä mutta tärkeistä valinnoista

14.11.2016 • Saboran blogisti
Ärtyvän suolen oireyhtymä vaivaa ainakin yhtä kymmenestä

14.06.2016 • Saboran blogisti
Kesä on täällä – voidaan hyvin ja nautitaan elämästä

18.05.2016 • Saboran blogisti
Intiimialueen ongelmat – nolottaako ne?

13.04.2016 • Saboran blogisti
Sydämen asialla

10.03.2016 • Saboran blogisti
Liikkumisen ilon löytäminen

09.02.2016 • Saboran blogisti
Matkustaminen on odotettu ilo – kunhan pysymme terveenä

12.01.2016 • Saboran blogisti
Talvi saa ihon kuivumaan ja kantapäät halkeilemaan

08.12.2015 • Saboran blogisti
Karpalosta on moneksi

09.11.2015 • Saboran blogisti
Pimeän vuodenajan haasteet

07.10.2015 • Saboran blogisti
Hyvää vointia eri näkökulmista