Kesä on täällä – voidaan hyvin ja nautitaan elämästä

14.06.2016 • Saboran blogisti

Kesäloma lienee useimmille vuoden odotetuin loma. Se vähän pitempi hengähdystauko töistä, koulusta ja päivähoidosta – aurinkoisessa ja lämpimässä säässä toiveena tottakai. Mukavaa yhteistä tekemistä perheen kesken kotona, mökillä tai reissunpäällä. Nautitaan siis elämästä, rentoudutaan ja voidaan hyvin kukin omien kiinnostustensa mukaan.

Uiminen lienee yksi lapsiperheen kesään liittyvistä puuhista päivittäin. Toisinaan äkillinen korvakäytävätulehdus (suomalaisittain uimarin korva tai kesäkorva, kv. tutkimuksissa trooppinen korva tai surffarin korva) saattaa yllättää. Se on kivulias, kosteuden ja lämmön altistamana syntyvä bakteerien aiheuttama korvakäytävän ihon tulehdus. Tästä vaivasta kärsivät eniten kouluikäiset – taitavat olla eniten jokapäiväisestä kesäuinnista nauttiva ikäryhmä – mutta tauti voi toki tulla minkäikäisenä vain. Puhdistus ja kortikosteroidi-antibioottitipat helpottavat turvotusta ja kipua muutamassa päivässä ja kipulääkitys auttaa selviämään tästä vaivasta. [1]

Kaikkein parasta olisi tietysti varautua ennakkoon, jotta tulehdus ei pääse syntymään. Merkittävin tekijä on korvien liiallinen puhdistaminen varsinkin pumpulipuikolla. Korvavaikulla on nimittäin korvakäytävän ohuen ihon suojaamisen tehtävä, sen lievästi hapan pH sekä korvavaikun sisältämä lysotsyymi tarjoavat luontaisen suojan. Voit lukea lisää korvaystävällisestä puhdistamisesta täältä. Myös runsas altistuminen vedelle tai saippuavedelle, korvatulppien tai nappikuulokkeiden käyttö sekä krooniset ihosairaudet lisäävät tulehdusriskiä.

Helteisessä säässä myös nestetasapainosta huolehtiminen on tärkeää. Kun muistaa juoda riittävän usein pieniä määriä, neste imeytyy tasaisesti. Kun pidämme hauskaa helteessä, ei janoa aina edes ehdi tuntea. Kuitenkin hikoilemme runsaasti ja nestettä haihtuu elimistöstämme varsinkin jos tekeminen on aktiivista liikkumista. Vesipullon kantaminen mukana on hyvä keino muistuttaa itselle, että on aika juoda välillä. Aikuisen keho tarvitsee kahdesta kolmeen litraa nestettä päivässä normaalisti, josta 1-1,5 litraa tulisi nauttia juotuna – helteessä hikoillessa tarvittava nestemäärä kuitenkin kasvaa. Jos et tunne omaa nesteentarvettasi, hyvänä sääntönä on tarkkailla käytkö 3-4 tunnin välein pissalla ja virtsan värin tulisi tällöin olla haaleaa. Jos väri on kovin tummaa eli virtsa on väkevöitynyt, tulisi välittömästi nauttia lisää juotavaa. Huomioitavaa on, että virtsan väkevöityminen on ensivaiheen signaali ja janon tunne tulee vasta sen jälkeen. [2]

Nestetasapainon tarkkailu kesähelteissä on erityisen tärkeää ikäryhmien ääripäissä; nestehukasta kärsivät herkimmin pienet lapset ja vanhukset. Myös kroonisista sairauksista kärsivät ovat erityisryhmä, joiden suositellaan kiinnittävän erityistä huomiota nestetasapainoon helteillä. [3] Nesteen lisäksi elektrolyyttien merkitys korostuu erityisesti vanhuksilla, elektrolyyttitasapainon heitellessä varsinkin sydämeen kohdistuu suurta rasitusta mikä saattaa johtaa äkillisiin sairaskohtauksiin tai jopa kuolemaan. Myös aktiiviliikkujien on syytä tarkkailla nesteytystään huolellisesti, tasapaino nesteytyksestä urheilusuoritusta ennen, sen aikana ja sen jälkeen voi olla haastava löytää. Myös juotavan laatua voi hieman säätää suorituksen mukaan, siihen voi lisätä mm. energiaa antavia hiilihydraatteja tai sitten proteiinia suorituksen jälkeistä palautumista edistämään. Optimaalinen urheilujuoma siis antaa energiaa suoritukseen ja nopeuttaa palautumista sekä yhtäaikaisesti estää nestehukkaa ja tehostaa nestetasapainon saavuttamista. [4]

Kesän tullen on ihanaa, kun saa unohtaa paksut vaatekerrokset, tassutella avojaloin kotipihalla tai kevyillä sandaaleilla pitkin kesäkatuja. Mutta kovettumat kantapäissä ei ole kaunis näky avonaisissa sandaaleissa. Niinpä aloitan kesään valmistautumisen aina Footner-kuorintasukilla  - huomioitavaa on, että ihon kuoriutumisprosessi on yksilöllistä ja kestää 5-14 vrk, jos sinulla on juhlat tiedossa ja haluat kauniit, kuoritut jalat niin kuorintasukkien käyttö kannattaa ajoittaa riittävän aikaiseen vaiheeseen. Itse tehostan kuoriutumisprosessia liottamalla jalkoja lämpimässä vedessä (tai esim. suihkussa/saunassa käyminen tepsii myös), usein jalkani alkavat kuoriutua n. 3 vrk kuluttua. Hellästi avitan irroittamalla itse irtonaista nahkaa käsin, tässä kuitenkin painotus sanalla hellästi. Mitään apuvälineitä ei tule käyttää eikä repiä väkisin vielä irtoamatonta ihoa. Tällä menetelmällä noin viikon sisällä jalkani ovat täysin kuoriutuneet, pehmoiset ja katseenkestävät kesäjalat.

Kesä on meillä myös lapsille odotettu vuodenaika. Hyvällä säällä pihalla ollaan paljon, aurinkorasvaa ja juomista kuluu reilusti. Koska aina ei vesi tahdo lapsille maistua, meillä tankataan välillä myös Floridralia. Lapset usein itse pyytävät ”banskuvettä” juotavaksi, aikuisille maistuu paremmin vadelmanmakuinen versio. Vesipyssyleikit ovat mitä parhain keino viilentyä, tai pulahdus kotipihan lastenaltaaseen virkistää myös helteellä. Itse en ole rannalla makailevaa tyyppiä kun palan niin herkästi, joten uimarannalle en pienten lasteni kanssa ole aiempina kesinä haikaillut. Tänä vuonna olen luvannut lähteä seikkailemaan heidän kanssaan eväsretkelle sinnekin.

Suomesta löytyy kattava määrä seikkailukohteita, voit tutustua niihin osoitteessa http://retkipaikka.fi/vapaa/kohteitakartalla/. Seuraan myös kesällä yhden miehen seikkailua pyörällä halki Suomen. Heinä-elokuussa Fillaripäiväkirjan Jaska on vieraileva blogistimme ja kertoo reissunsa kuulumiset tuoreeltaan matkalta palattuaan.

Iloista ja hauskaa kesää kaikille blogin lukijoille!

Lähteet:

[1] http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/arkisto?p_p_id=Article_WAR_DL6_Articleportlet&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&viewType=viewArticle&tunnus=duo99651

[2] http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/arkisto?p_p_id=Article_WAR_DL6_Articleportlet&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&viewType=viewArticle&tunnus=duo99636

[3] https://www.thl.fi/fi/web/ymparistoterveys/helle/helteen-vaikutukset-terveyteen

[4] http://www.juoksija-lehti.fi/Harjoittelu/Juoksu/tabid/3014/ArticleID/46/Default.aspx


Jätä kommentti

Voit kommentoida nimettömänä tai rekisteröidä nimimerkin.

Kirjaudu sisään ennen kommentin jättämistä, jos haluat jättää kommentin rekisteröidyllä nimimerkilläsi.




Liity Hyvävointi-ryhmään


Hyvävointi-ryhmä palvelee aktiivisia ihmisiä, joille on tärkeää voida hyvin kaikissa elämäntilanteissa. Liittymällä jäseneksi Hyvävointi-ryhmäämme saat aina tiedon uusista päivityksistä sähköpostiisi, voit päästä osallistumaan kuluttajatutkimuksiin ja jättää palautetta sivustostamme. Tule voimaan hyvin kanssamme!

Liity Hyvävointi-ryhmään
Tilaa RSS

Terveysblogi

12.12.2018 • Saboran blogisti
Jouluna herkutellaan – vältä kuitenkin vatsavaivoja

14.11.2018 • Saboran blogisti
Lemmikkieläimen kanssa eläminen tuo yllättäviäkin hyötyjä omistajalleen

10.10.2018 • Saboran blogisti
Vatsan ongelmat yleistyvät, missä syy?

17.09.2018 • Saboran blogisti
Liikunta on hyväksi paitsi keholle myös mielialalle

23.08.2018 • Saboran blogisti
Säännöllinen liikunta lapsena antaa perustan hyvinvoinnille aikuisuudessakin

23.07.2018 • Saboran blogisti
Kesälomalla matkustetaan ja vietetään aikaa yhdessä läheisten kanssa

26.06.2018 • Saboran blogisti
Blogisti testaa: Suecos Lena työkengät

21.05.2018 • Saboran blogisti
Blogisti testaa: Footner CoolActive Massager

24.04.2018 • Saboran blogisti
Nenä vuotaa, iho kutisee – onko tämä allergiaa vai muuta yliherkkyyttä?

12.03.2018 • Saboran blogisti
Akupainanta tarjoaa lääkkeetöntä helpotusta pahoinvointiin sekä lievitystä kehon monille kiputiloille

06.02.2018 • Saboran blogisti
Lapsiperheen arki voi olla uuvuttavaa – näillä nikseillä voit keventää ja sujuvoittaa arkea

09.01.2018 • Saboran blogisti
Tupakoinnin lopettaminen on yksi yleisimmistä lupauksista vuodenvaihteessa – näin onnistut pysyvästi

08.12.2017 • Saboran blogisti
Jouluun valmistautuminen luo puitteet juhlimiselle – tee joulusta omanlaisesi ja vältä turhaa stressiä

15.11.2017 • Saboran blogisti
Vatsan turvotus on kivulias vaiva

10.10.2017 • Saboran blogisti
Syksyn voimaannuttavat elementit löytyvät luonnosta, kodista, valosta ja lämmöstä

11.09.2017 • Saboran blogisti
Kylmät jalat kaipaavat liikuntaa ja lämpöä

24.05.2017 • Saboran blogisti
Hyvinvointia jaloillesi – valitse kenkäsi oikein

18.04.2017 • Saboran blogisti
Hyvä vs. huono kolesteroli – mitä kolesteroliarvosi kertovat terveydestäsi?

20.03.2017 • Saboran blogisti
Norovirus on nopeasti leviävä ja sitkeä riesa

16.02.2017 • Saboran blogisti
Tanssiminen on monipuolinen hyvän olon tuottaja

16.01.2017 • Saboran blogisti
Lupauksia paremmasta vai pysyvä elämäntapamuutos?

12.12.2016 • Saboran blogisti
Arkinen hyvinvointi koostuu pienistä mutta tärkeistä valinnoista

14.11.2016 • Saboran blogisti
Ärtyvän suolen oireyhtymä vaivaa ainakin yhtä kymmenestä

14.06.2016 • Saboran blogisti
Kesä on täällä – voidaan hyvin ja nautitaan elämästä

18.05.2016 • Saboran blogisti
Intiimialueen ongelmat – nolottaako ne?

13.04.2016 • Saboran blogisti
Sydämen asialla

10.03.2016 • Saboran blogisti
Liikkumisen ilon löytäminen

09.02.2016 • Saboran blogisti
Matkustaminen on odotettu ilo – kunhan pysymme terveenä

12.01.2016 • Saboran blogisti
Talvi saa ihon kuivumaan ja kantapäät halkeilemaan

08.12.2015 • Saboran blogisti
Karpalosta on moneksi

09.11.2015 • Saboran blogisti
Pimeän vuodenajan haasteet

07.10.2015 • Saboran blogisti
Hyvää vointia eri näkökulmista

Lisää aiheesta

09.11.2015 • Saboran blogisti
Pimeän vuodenajan haasteet

12.01.2016 • Saboran blogisti
Talvi saa ihon kuivumaan ja kantapäät halkeilemaan

13.04.2016 • Saboran blogisti
Sydämen asialla

14.11.2016 • Saboran blogisti
Ärtyvän suolen oireyhtymä vaivaa ainakin yhtä kymmenestä

12.12.2016 • Saboran blogisti
Arkinen hyvinvointi koostuu pienistä mutta tärkeistä valinnoista

16.01.2017 • Saboran blogisti
Lupauksia paremmasta vai pysyvä elämäntapamuutos?

20.03.2017 • Saboran blogisti
Norovirus on nopeasti leviävä ja sitkeä riesa

18.04.2017 • Saboran blogisti
Hyvä vs. huono kolesteroli – mitä kolesteroliarvosi kertovat terveydestäsi?

10.10.2017 • Saboran blogisti
Syksyn voimaannuttavat elementit löytyvät luonnosta, kodista, valosta ja lämmöstä

15.11.2017 • Saboran blogisti
Vatsan turvotus on kivulias vaiva

08.12.2017 • Saboran blogisti
Jouluun valmistautuminen luo puitteet juhlimiselle – tee joulusta omanlaisesi ja vältä turhaa stressiä

06.02.2018 • Saboran blogisti
Lapsiperheen arki voi olla uuvuttavaa – näillä nikseillä voit keventää ja sujuvoittaa arkea

12.03.2018 • Saboran blogisti
Akupainanta tarjoaa lääkkeetöntä helpotusta pahoinvointiin sekä lievitystä kehon monille kiputiloille

24.04.2018 • Saboran blogisti
Nenä vuotaa, iho kutisee – onko tämä allergiaa vai muuta yliherkkyyttä?

23.07.2018 • Saboran blogisti
Kesälomalla matkustetaan ja vietetään aikaa yhdessä läheisten kanssa

23.08.2018 • Saboran blogisti
Säännöllinen liikunta lapsena antaa perustan hyvinvoinnille aikuisuudessakin

10.10.2018 • Saboran blogisti
Vatsan ongelmat yleistyvät, missä syy?

14.11.2018 • Saboran blogisti
Lemmikkieläimen kanssa eläminen tuo yllättäviäkin hyötyjä omistajalleen

12.12.2018 • Saboran blogisti
Jouluna herkutellaan – vältä kuitenkin vatsavaivoja