Ärtyvän suolen oireyhtymä vaivaa ainakin yhtä kymmenestä

14.11.2016 • Saboran blogisti

Ärtyvän suolen oireyhtymä (engl. IBS, Irritable Bowel Syndrome) on toiminnallinen vatsavaiva, jonka oireet ovat kiusallisia mutta sinällään vaarattomia. Se on kaksi kertaa yleisempää naisilla kuin miehillä. Tyypillisimmät oireet ovat vatsan turvotus ja eri puolella vatsaa tuntuva kipuilu. Suolen toiminnassa esiintyy muutoksia, joinakin päivinä ulosteet ovat löysiä ja toisina taas ummetus on ongelmana, toisilla oireet ovat pääasiassa toiseen suuntaan. Suurelle osalle potilaita häiritsevintä ovat iltaa kohti pahenevat ilmavaivat sekä vatsan turvotus. Myös fibromyalgian, unihäiriöiden ja masentuneisuuden on havaittu olevan keskimäärin yleisempää ärtyvän suolen oireyhtymän potilaiden keskuudessa. [1]

Mitään parantavaa hoitoa ärtyvän suolen oireyhtymään ei ole. Hoidon tavoitteena on pyrkiä vähentämään vaivoja niin, että elämä sen kanssa on siedettävämpää. IBS-potilaan perushoitoon kuuluu säännöllinen liikunta, pienet säännölliset ateriat, erittäin rasvaisen ruoan välttämäinen, hiilihapollisten ja kofeiinia sisältävien juomien vähentäminen ja alkoholin käytön rajoittaminen sekä säännölliset yöunet.[2]

Yksi hoidon perusteista on itselle sopivan ruokavalion löytymisessä. Niinkutsuttu FODMAP-ruokavalio (fermentoituvien hiilihydraattien vähentämiseen perustuva ruokavalio) on tarjonnut tutkimusnäyttöä toimivuudestaan, kliinisissä tutkimuksissa kolme neljästä on kokenut sen lievittävän suolisto-oireita. FODMAP-hiilihydraatteja ja niiden lähteitä ovat esimerkiksi:
-maitotuotteet (laktoosi)
-luumu ja muut kivelliset hedelmät, sienet, purukumit ja pastillit (ksylitoli, sorbitoli, laktitoli, maltitoli, mannitoli ja isomalti)
-vehnä, ruis, ohra, palkokasvit, sipulit, kaalikasvit (frukto-oligosakkaridi, galakto-oligosakkaridi, raffinoosi, inuliini)
-omena, mango, päärynä, vesimeloni (fruktoosi ylimäärässä suhteessa glukoosiin).


On otettava huomioon, että FODMAP-rajoituksessa hiilihydraattimäärä ei kokonaisuutena ruokavaliossa muutu, ainoastaan hiilihydraattien lähteet. Ruokavalioon kuuluu rajoituksen aikana peruna, riisi, maissi, sitrushedelmät, banaani, marjat, kaura, kvinoa ja muut gluteenittomat viljat. Jotta ruokavalio toimisi, sen toteuttamisessa tulisi käyttää sopiviin ruokiin perehtyneen ravitsemusterapeutin ohjausta. [3]

Myös ylävatsavaivat eli dyspepsia on IBS-oireisilla yleisiä. Oireisiin kuuluvat aterian jälkeinen poikkeava täyteläisyyden tunne, ylävatsan turpoaminen, röyhtäily, kipu tai poltto, pahoinvointi ja oksentelu. Lisää toiminnallisista vatsavaivoista ja niiden hoidosta voit lukea artikkelistamme.

Piihappogeelin käytöllä on jo pitkään tiedetty olevan suotuisa vaikutus ruoansulatuskanavan toimintaan, se muodostaa suojaavan kerroksen ruoansulatuskanavan limakalvoille. Piioksidi sitoo haitallisia ainesosia ja kuljettaa ne suolistosta pois. Kliinisessä tutkimuksessa on saatu näyttöä siitä, että piihappogeeli Silicolgel normalisoi vatsan ja suolen toimintaa ilman havaittavia sivuvaikutuksia. Se vähensi useita tyypillisiä dyspepsia/IBS oireita, kuten närästystä, refluksia, pahoinvointia, vatsakipua sekä epämukavuuden tunnetta vatsassa. Voit lukea lisää Silicolgelistä ja sen vaikutuksesta täältä.

[1] http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00068

[2] http://ruohikolla.blogspot.fi/2012/05/artyvan-suolen-oireyhtyma.html

[3] http://www.potilaanlaakarilehti.fi/artikkelit/artyvan-suolen-oireyhtyman-ruokavaliohoito/


Tietoa kirjoittajasta Saboran blogisti

Hyvävointi-blogin kirjoittaja on Saboran työntekijä, reilu kolmekymppinen nainen ja kahden lapsen äiti. Elämän keskiössä on ajatus tasapainosta terveellisten elämäntapojen ja pienten nautintojen yhdistämisessä, arjessa jaksaminen vaatii molempia. Myös luonnonläheisyydestä, kuntoliikunnasta ja lukuharrastuksesta tulee ammennettua energiaa ja hyvää oloa.

Jätä kommentti

Voit kommentoida nimettömänä tai rekisteröidä nimimerkin.

Kirjaudu sisään ennen kommentin jättämistä, jos haluat jättää kommentin rekisteröidyllä nimimerkilläsi.




Liity Hyvävointi-ryhmään


Hyvävointi-ryhmä palvelee aktiivisia ihmisiä, joille on tärkeää voida hyvin kaikissa elämäntilanteissa. Liittymällä jäseneksi Hyvävointi-ryhmäämme saat aina tiedon uusista päivityksistä sähköpostiisi, voit päästä osallistumaan kuluttajatutkimuksiin ja jättää palautetta sivustostamme. Tule voimaan hyvin kanssamme!

Liity Hyvävointi-ryhmään
Tilaa RSS

Terveysblogi

12.12.2018 • Saboran blogisti
Jouluna herkutellaan – vältä kuitenkin vatsavaivoja

14.11.2018 • Saboran blogisti
Lemmikkieläimen kanssa eläminen tuo yllättäviäkin hyötyjä omistajalleen

10.10.2018 • Saboran blogisti
Vatsan ongelmat yleistyvät, missä syy?

17.09.2018 • Saboran blogisti
Liikunta on hyväksi paitsi keholle myös mielialalle

23.08.2018 • Saboran blogisti
Säännöllinen liikunta lapsena antaa perustan hyvinvoinnille aikuisuudessakin

23.07.2018 • Saboran blogisti
Kesälomalla matkustetaan ja vietetään aikaa yhdessä läheisten kanssa

26.06.2018 • Saboran blogisti
Blogisti testaa: Suecos Lena työkengät

21.05.2018 • Saboran blogisti
Blogisti testaa: Footner CoolActive Massager

24.04.2018 • Saboran blogisti
Nenä vuotaa, iho kutisee – onko tämä allergiaa vai muuta yliherkkyyttä?

12.03.2018 • Saboran blogisti
Akupainanta tarjoaa lääkkeetöntä helpotusta pahoinvointiin sekä lievitystä kehon monille kiputiloille

06.02.2018 • Saboran blogisti
Lapsiperheen arki voi olla uuvuttavaa – näillä nikseillä voit keventää ja sujuvoittaa arkea

09.01.2018 • Saboran blogisti
Tupakoinnin lopettaminen on yksi yleisimmistä lupauksista vuodenvaihteessa – näin onnistut pysyvästi

08.12.2017 • Saboran blogisti
Jouluun valmistautuminen luo puitteet juhlimiselle – tee joulusta omanlaisesi ja vältä turhaa stressiä

15.11.2017 • Saboran blogisti
Vatsan turvotus on kivulias vaiva

10.10.2017 • Saboran blogisti
Syksyn voimaannuttavat elementit löytyvät luonnosta, kodista, valosta ja lämmöstä

11.09.2017 • Saboran blogisti
Kylmät jalat kaipaavat liikuntaa ja lämpöä

24.05.2017 • Saboran blogisti
Hyvinvointia jaloillesi – valitse kenkäsi oikein

18.04.2017 • Saboran blogisti
Hyvä vs. huono kolesteroli – mitä kolesteroliarvosi kertovat terveydestäsi?

20.03.2017 • Saboran blogisti
Norovirus on nopeasti leviävä ja sitkeä riesa

16.02.2017 • Saboran blogisti
Tanssiminen on monipuolinen hyvän olon tuottaja

16.01.2017 • Saboran blogisti
Lupauksia paremmasta vai pysyvä elämäntapamuutos?

12.12.2016 • Saboran blogisti
Arkinen hyvinvointi koostuu pienistä mutta tärkeistä valinnoista

14.11.2016 • Saboran blogisti
Ärtyvän suolen oireyhtymä vaivaa ainakin yhtä kymmenestä

14.06.2016 • Saboran blogisti
Kesä on täällä – voidaan hyvin ja nautitaan elämästä

18.05.2016 • Saboran blogisti
Intiimialueen ongelmat – nolottaako ne?

13.04.2016 • Saboran blogisti
Sydämen asialla

10.03.2016 • Saboran blogisti
Liikkumisen ilon löytäminen

09.02.2016 • Saboran blogisti
Matkustaminen on odotettu ilo – kunhan pysymme terveenä

12.01.2016 • Saboran blogisti
Talvi saa ihon kuivumaan ja kantapäät halkeilemaan

08.12.2015 • Saboran blogisti
Karpalosta on moneksi

09.11.2015 • Saboran blogisti
Pimeän vuodenajan haasteet

07.10.2015 • Saboran blogisti
Hyvää vointia eri näkökulmista

Lisää aiheesta

09.11.2015 • Saboran blogisti
Pimeän vuodenajan haasteet

12.01.2016 • Saboran blogisti
Talvi saa ihon kuivumaan ja kantapäät halkeilemaan

13.04.2016 • Saboran blogisti
Sydämen asialla

14.06.2016 • Saboran blogisti
Kesä on täällä – voidaan hyvin ja nautitaan elämästä

12.12.2016 • Saboran blogisti
Arkinen hyvinvointi koostuu pienistä mutta tärkeistä valinnoista

16.01.2017 • Saboran blogisti
Lupauksia paremmasta vai pysyvä elämäntapamuutos?

20.03.2017 • Saboran blogisti
Norovirus on nopeasti leviävä ja sitkeä riesa

18.04.2017 • Saboran blogisti
Hyvä vs. huono kolesteroli – mitä kolesteroliarvosi kertovat terveydestäsi?

10.10.2017 • Saboran blogisti
Syksyn voimaannuttavat elementit löytyvät luonnosta, kodista, valosta ja lämmöstä

15.11.2017 • Saboran blogisti
Vatsan turvotus on kivulias vaiva

08.12.2017 • Saboran blogisti
Jouluun valmistautuminen luo puitteet juhlimiselle – tee joulusta omanlaisesi ja vältä turhaa stressiä

06.02.2018 • Saboran blogisti
Lapsiperheen arki voi olla uuvuttavaa – näillä nikseillä voit keventää ja sujuvoittaa arkea

12.03.2018 • Saboran blogisti
Akupainanta tarjoaa lääkkeetöntä helpotusta pahoinvointiin sekä lievitystä kehon monille kiputiloille

24.04.2018 • Saboran blogisti
Nenä vuotaa, iho kutisee – onko tämä allergiaa vai muuta yliherkkyyttä?

23.07.2018 • Saboran blogisti
Kesälomalla matkustetaan ja vietetään aikaa yhdessä läheisten kanssa

23.08.2018 • Saboran blogisti
Säännöllinen liikunta lapsena antaa perustan hyvinvoinnille aikuisuudessakin

10.10.2018 • Saboran blogisti
Vatsan ongelmat yleistyvät, missä syy?

14.11.2018 • Saboran blogisti
Lemmikkieläimen kanssa eläminen tuo yllättäviäkin hyötyjä omistajalleen

12.12.2018 • Saboran blogisti
Jouluna herkutellaan – vältä kuitenkin vatsavaivoja