Tanssiminen on monipuolinen hyvän olon tuottaja

16.02.2017 • Saboran blogisti

Tanssiminen on ihmiselle hyvin luontaista. Jo pienet vauvat löytävät musiikista rytmin ja alkavat liikkua sen mukana, usein hymyn tai jopa naurun säestämänä. Monissa kulttuureissa tanssilla on ollut tärkeä rooli. Tanssin ilmaisuvoima on varsin vahva, se antaa meille mahdollisuuden ilmaista jotain mihin pelkillä sanoilla on vaikea päästä.

Tanssi on myös mitä parhainta liikuntaa. Tanssin avulla saamme koko vartalomme liikkeelle, se tuntuu ympäri kehoa ja saa oikeastaan kaikki kehon lihasryhmät aktiivisiksi. Tanssissa hyödynnetään kehon omaa painoa ja liikkuvuutta, lihakset saavat monipuolista liikettä; ojennuksissa lihakset venyvät, välillä täytyy rutistaa niitä ja toiset tanssityylit sisältävät myös hyppyjä tai nostoja, jotka vaativat lihaksilta runsaasti voimaa.

Tanssimisen terveyshyötyjä on löydetty runsaasti useissa tutkimuksissa. Näitä ovat mm. parempi sydänterveys, parempi joustavuus, vahvuus ja kestävyys ja lisääntynyt energiataso sekä parempi fyysinen vointi. Lisäksi tanssimisen on todettu olevan yhtä tehokasta aerobista liikuntaa kuin pyöräily ja lenkkeily, joten se sopii mainiosti myös painonpudottajien ohjelmaan. [1]

Fyysisen hyvinvoinnin lisäksi tanssiminen tuottaa runsaasti hyvää oloa henkisellä puolella. Kun antaa vain tanssin rytmin viedä, ihminen on läsnä siinä hetkessä. On tutkittu, että tanssilla on masentuneisuutta ennaltaehkäisevä vaikutus ja se vähentää stressin psykologista taustaa säännöllistämällä serotoniini- ja dopamiinitasoja kehossa [1]. Tanssia voi toki yksin kotonakin, mutta usein tanssiminen on sosiaalinen aktiviteetti, jolloin se myös vähentää yksinäisyyden tunnetta ja tätä kautta taipumusta yksinäisyydestä johtuvaan masentuneisuuteen. Myös luottamus ja itsetunto saavat vahvistusta tanssista, paritansseissa parin keskinäinen luottamus vaikkapa hypyissä ja nostoissa kehittyy ja itsetunto saa vahvistusta kun huomaa oppineensa jotain uutta.

Tutkimustiedon valossa tanssilla on myös paljon muita hyödyllisiä vaikutuksia, tanssiminen mm. voi parantaa muistia ja auttaa ennaltaehkäisemään Altzheimerin tautia ja muita dementian muotoja ja lisää älykkyyttä haastamalla tanssijan tekemään nopeita päätöksiä ja pinnistämällä muistia mm. vaikeiden askelkuvioiden hiomisessa oikeaan muotoon.

Myös tanssimisessa tulosta ja tavoitteita saavutetaan pitkäjänteisyyden kautta. Kuukauden tanssikurssin käymällä saa pienen piristysruiskeen elämään mutta mikäli tanssista tulee säännöllinen harrastus, terveyshyödyt kertyvät ja paranevat ajan mittaan. Valitse siis itsellesi mieluisa tanssityyli tai kokeile monia erilaisia tanssilajeja, pääasia että tanssit ja nautit.

Jos et vielä osaa päättää mikä tanssityyli sinua eniten kiehtoo, voit hakea inspiraatiota 12.2. MTV3-kanavalla alkaneesta Tanssii Tähtien Kanssa -ohjelmasta. Tanssijoiden hyvää oloa tukemassa tänä vuonna myös Tearsagain -silmäsuihke sekä Betavivo-kuituvalmisteet ja Askelterapia.fi-verkkokaupan muu liikkuvan ihmisen terveyttä edistävä tuotevalikoima.


Viite:
[1] https://askelterveyteen.com/tanssimisen-terveysedut/


Tietoa kirjoittajasta Saboran blogisti

Hyvävointi-blogin kirjoittaja on Saboran työntekijä, reilu kolmekymppinen nainen ja kahden lapsen äiti. Elämän keskiössä on ajatus tasapainosta terveellisten elämäntapojen ja pienten nautintojen yhdistämisessä, arjessa jaksaminen vaatii molempia. Myös luonnonläheisyydestä, kuntoliikunnasta ja lukuharrastuksesta tulee ammennettua energiaa ja hyvää oloa.

Jätä kommentti

Voit kommentoida nimettömänä tai rekisteröidä nimimerkin.

Kirjaudu sisään ennen kommentin jättämistä, jos haluat jättää kommentin rekisteröidyllä nimimerkilläsi.




Liity Hyvävointi-ryhmään


Hyvävointi-ryhmä palvelee aktiivisia ihmisiä, joille on tärkeää voida hyvin kaikissa elämäntilanteissa. Liittymällä jäseneksi Hyvävointi-ryhmäämme saat aina tiedon uusista päivityksistä sähköpostiisi, voit päästä osallistumaan kuluttajatutkimuksiin ja jättää palautetta sivustostamme. Tule voimaan hyvin kanssamme!

Liity Hyvävointi-ryhmään
Tilaa RSS

Terveysblogi

12.12.2018 • Saboran blogisti
Jouluna herkutellaan – vältä kuitenkin vatsavaivoja

14.11.2018 • Saboran blogisti
Lemmikkieläimen kanssa eläminen tuo yllättäviäkin hyötyjä omistajalleen

10.10.2018 • Saboran blogisti
Vatsan ongelmat yleistyvät, missä syy?

17.09.2018 • Saboran blogisti
Liikunta on hyväksi paitsi keholle myös mielialalle

23.08.2018 • Saboran blogisti
Säännöllinen liikunta lapsena antaa perustan hyvinvoinnille aikuisuudessakin

23.07.2018 • Saboran blogisti
Kesälomalla matkustetaan ja vietetään aikaa yhdessä läheisten kanssa

26.06.2018 • Saboran blogisti
Blogisti testaa: Suecos Lena työkengät

21.05.2018 • Saboran blogisti
Blogisti testaa: Footner CoolActive Massager

24.04.2018 • Saboran blogisti
Nenä vuotaa, iho kutisee – onko tämä allergiaa vai muuta yliherkkyyttä?

12.03.2018 • Saboran blogisti
Akupainanta tarjoaa lääkkeetöntä helpotusta pahoinvointiin sekä lievitystä kehon monille kiputiloille

06.02.2018 • Saboran blogisti
Lapsiperheen arki voi olla uuvuttavaa – näillä nikseillä voit keventää ja sujuvoittaa arkea

09.01.2018 • Saboran blogisti
Tupakoinnin lopettaminen on yksi yleisimmistä lupauksista vuodenvaihteessa – näin onnistut pysyvästi

08.12.2017 • Saboran blogisti
Jouluun valmistautuminen luo puitteet juhlimiselle – tee joulusta omanlaisesi ja vältä turhaa stressiä

15.11.2017 • Saboran blogisti
Vatsan turvotus on kivulias vaiva

10.10.2017 • Saboran blogisti
Syksyn voimaannuttavat elementit löytyvät luonnosta, kodista, valosta ja lämmöstä

11.09.2017 • Saboran blogisti
Kylmät jalat kaipaavat liikuntaa ja lämpöä

24.05.2017 • Saboran blogisti
Hyvinvointia jaloillesi – valitse kenkäsi oikein

18.04.2017 • Saboran blogisti
Hyvä vs. huono kolesteroli – mitä kolesteroliarvosi kertovat terveydestäsi?

20.03.2017 • Saboran blogisti
Norovirus on nopeasti leviävä ja sitkeä riesa

16.02.2017 • Saboran blogisti
Tanssiminen on monipuolinen hyvän olon tuottaja

16.01.2017 • Saboran blogisti
Lupauksia paremmasta vai pysyvä elämäntapamuutos?

12.12.2016 • Saboran blogisti
Arkinen hyvinvointi koostuu pienistä mutta tärkeistä valinnoista

14.11.2016 • Saboran blogisti
Ärtyvän suolen oireyhtymä vaivaa ainakin yhtä kymmenestä

14.06.2016 • Saboran blogisti
Kesä on täällä – voidaan hyvin ja nautitaan elämästä

18.05.2016 • Saboran blogisti
Intiimialueen ongelmat – nolottaako ne?

13.04.2016 • Saboran blogisti
Sydämen asialla

10.03.2016 • Saboran blogisti
Liikkumisen ilon löytäminen

09.02.2016 • Saboran blogisti
Matkustaminen on odotettu ilo – kunhan pysymme terveenä

12.01.2016 • Saboran blogisti
Talvi saa ihon kuivumaan ja kantapäät halkeilemaan

08.12.2015 • Saboran blogisti
Karpalosta on moneksi

09.11.2015 • Saboran blogisti
Pimeän vuodenajan haasteet

07.10.2015 • Saboran blogisti
Hyvää vointia eri näkökulmista