Norovirus on nopeasti leviävä ja sitkeä riesa

20.03.2017 • Saboran blogisti

Vatsatauti. Oksennustauti. Voi ei... Noroviruksen aiheuttamaa tautia kukaan meistä ei halua sairastaa, kansankielisemmät nimitykset jo sen kertovat kuinka epämiellyttävästä taudista on kyse. Norovirus on kuitenkin yksi helposti leviävimmistä viruksista ja tämän vuoksi se on sitkeä riesa, joka leviää nopeasti suurissa ihmisjoukoissa, esimerkiksi päiväkotiryhmissä ja koululuokissa. Norovirusta liikkuu runsain määrin tyypillisesti tammi- ja toukokuun välisenä aikana, samanaikaisesti voi olla liikkeellä erilaisia noroviruskantoja ja yhden sairastaminen antaa heikon suojan eri kantaa vastaan joten on mahdollista, että sama henkilö sairastuu tautiin kahdesti saman kauden aikana.

Noroviruksesta tekee niin sitkeän se, että virus voi tarttua edelleen jo ennen taudin puhkeamista. Norovirus elää eri pinnoilla jopa viikkoja jatkaen taudin levittämistä tehokkaasti, sillä jo pienen määrän leviäminen esim. käsistä suuhun riittää tartuttamaan. Kun virus tarttuu kosketuksesta ovenkahvoihin, valokatkaisijoihin, pöytäpintoihin ja muihin huonekaluihin, päiväkodeissa ja kouluissa yhteiskäytössä oleviin leluihin ja varusteisiin ja niin edelleen niin ympäristössä riittää runsaasti tartuttavia pintoja.

Miten virusta sitten päätyy em. pinnoille? Sairastuneen henkilön ulosteeseen erittyy runsaasti noroviruksia. Tällöin huono käsihygienia vessassa käynnin jälkeen tai vaikkapa huolimaton oksennustahran puhdistus jättää viruksia levitettäväksi – norovirus voi säilyä tartuttamiskykyisenä huoneenlämmössä oksennuksen tahraamassa matossa jopa 12 vuorokautta [1]. Tartunta voi levitä myös saastuneesta elintarvikkeesta ja esimerkiksi kouluissa ja päiväkodeissa sekä työpaikoilla kun sadat ihmiset syövät samaa viruksen saastuttamaa ruokaa, syntyy tällaisessa tilanteessa yleensä norovirusepidemia.

Paras keino yrittää suojautua norovirustartunnalta on hyvä käsihygienia. Kunnon käsienpesua ei voi korvata käsidesillä, se ei riitä tappamaan viruksia käsistä riittävän tehokkaasti. Erityisesti WC-käynnin yhteydessä, vaipanvaihdon jälkeen ja ennen ruoanlaiton tai ruokailun on syytä olla huolellinen ja käyttää pesemisessä runsaasti lämmintä vettä ja saippuaa, kunnon kuivaaminen pesun jälkeen lisää tehoa. [1, 2] Kannattaa myös huomioida, että kynnenalustat on syytä putsata huolellisesti.

Käsienpesun lisäksi myös saastuneen ympäristön huolelliseen puhdistamiseen tulisi panostaa, jotta tartuntakykyisiä viruksia olisi mahdollisimman vähän jäljellä. WC:n, hanojen, valokatkaisijoiden ja muiden kosketuspintojen siivous kannattaa suorittaa klooripohjaisilla yhdisteillä. Oksennusta ja ripuliulostetta siivottaessa on syytä käyttää kertakäyttöhansikkaita ja kaikki siivoamiseen käytetyt liinat ja käsineet hävitetään pikaisesti. [2] Lisäksi huolehdi, että käsipyyhkeet ja vuodevaatteet tulee vaihdettua tiheästi ja pestyä mahdollisimman kuumassa lämpötilassa, kuitenkin vähintään 60 asteessa. Mikäli norovirustartunnan lähteeksi epäillään ruoka-ainetta, tulisi se hävittää välittömästi. Ruoka-aineen turvalliseksi tekeminen vaatii keittämisen tai kuumentamisen 90 asteessa vähintään kaksi minuuttia, esimerkiksi ulkomaisia pakastemarjoja suositellaan kuumentamaan vähintään sen verran.

Norovirukseen ei ole olemassa parantavaa lääkehoitoa. Tauti kestää tyypillisesti 1-3 vuorokautta, joten se menee itsestään ohi verrattain nopeasti. Jos oksentelu ja ripulointi on runsasta, kannattaa kuitenkin kiinnittää huomiota riittävään korvaavien nesteiden saantiin, sillä varsinkin pienten lasten ja vanhusten sairastuessa nestetasapaino vaarantuu nopeasti ja sillä voi olla vakavia seuraamuksia. Jotta nesteen imeytyminen olisi riittävää, sitä voidaan tukea glukoosi-elektrolyyttiliuoksen avulla. Esimerkiksi apteekista saatava Floridral on nestetasapainon tukemiseen koostumukseltaan Eurooppalaisen lastenlääketieteen yhdistyksen (ESPGHAN l. The European Society of Pediatric Gastroenterology, Hepatology and Nutrition) suositusten mukainen ja sisältää myös Lactobacillus rhamnosus GG maitohappobakteeria tukemaan suoliston bakteeriflooran normalisoitumista.



[1] https://www.thl.fi/fi/web/infektiotaudit/taudit-ja-mikrobit/virustaudit/norovirus


[2] http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00738


Tietoa kirjoittajasta Saboran blogisti

Hyvävointi-blogin kirjoittaja on Saboran työntekijä, reilu kolmekymppinen nainen ja kahden lapsen äiti. Elämän keskiössä on ajatus tasapainosta terveellisten elämäntapojen ja pienten nautintojen yhdistämisessä, arjessa jaksaminen vaatii molempia. Myös luonnonläheisyydestä, kuntoliikunnasta ja lukuharrastuksesta tulee ammennettua energiaa ja hyvää oloa.

Jätä kommentti

Voit kommentoida nimettömänä tai rekisteröidä nimimerkin.

Kirjaudu sisään ennen kommentin jättämistä, jos haluat jättää kommentin rekisteröidyllä nimimerkilläsi.




Liity Hyvävointi-ryhmään


Hyvävointi-ryhmä palvelee aktiivisia ihmisiä, joille on tärkeää voida hyvin kaikissa elämäntilanteissa. Liittymällä jäseneksi Hyvävointi-ryhmäämme saat aina tiedon uusista päivityksistä sähköpostiisi, voit päästä osallistumaan kuluttajatutkimuksiin ja jättää palautetta sivustostamme. Tule voimaan hyvin kanssamme!

Liity Hyvävointi-ryhmään
Tilaa RSS

Terveysblogi

12.12.2018 • Saboran blogisti
Jouluna herkutellaan – vältä kuitenkin vatsavaivoja

14.11.2018 • Saboran blogisti
Lemmikkieläimen kanssa eläminen tuo yllättäviäkin hyötyjä omistajalleen

10.10.2018 • Saboran blogisti
Vatsan ongelmat yleistyvät, missä syy?

17.09.2018 • Saboran blogisti
Liikunta on hyväksi paitsi keholle myös mielialalle

23.08.2018 • Saboran blogisti
Säännöllinen liikunta lapsena antaa perustan hyvinvoinnille aikuisuudessakin

23.07.2018 • Saboran blogisti
Kesälomalla matkustetaan ja vietetään aikaa yhdessä läheisten kanssa

26.06.2018 • Saboran blogisti
Blogisti testaa: Suecos Lena työkengät

21.05.2018 • Saboran blogisti
Blogisti testaa: Footner CoolActive Massager

24.04.2018 • Saboran blogisti
Nenä vuotaa, iho kutisee – onko tämä allergiaa vai muuta yliherkkyyttä?

12.03.2018 • Saboran blogisti
Akupainanta tarjoaa lääkkeetöntä helpotusta pahoinvointiin sekä lievitystä kehon monille kiputiloille

06.02.2018 • Saboran blogisti
Lapsiperheen arki voi olla uuvuttavaa – näillä nikseillä voit keventää ja sujuvoittaa arkea

09.01.2018 • Saboran blogisti
Tupakoinnin lopettaminen on yksi yleisimmistä lupauksista vuodenvaihteessa – näin onnistut pysyvästi

08.12.2017 • Saboran blogisti
Jouluun valmistautuminen luo puitteet juhlimiselle – tee joulusta omanlaisesi ja vältä turhaa stressiä

15.11.2017 • Saboran blogisti
Vatsan turvotus on kivulias vaiva

10.10.2017 • Saboran blogisti
Syksyn voimaannuttavat elementit löytyvät luonnosta, kodista, valosta ja lämmöstä

11.09.2017 • Saboran blogisti
Kylmät jalat kaipaavat liikuntaa ja lämpöä

24.05.2017 • Saboran blogisti
Hyvinvointia jaloillesi – valitse kenkäsi oikein

18.04.2017 • Saboran blogisti
Hyvä vs. huono kolesteroli – mitä kolesteroliarvosi kertovat terveydestäsi?

20.03.2017 • Saboran blogisti
Norovirus on nopeasti leviävä ja sitkeä riesa

16.02.2017 • Saboran blogisti
Tanssiminen on monipuolinen hyvän olon tuottaja

16.01.2017 • Saboran blogisti
Lupauksia paremmasta vai pysyvä elämäntapamuutos?

12.12.2016 • Saboran blogisti
Arkinen hyvinvointi koostuu pienistä mutta tärkeistä valinnoista

14.11.2016 • Saboran blogisti
Ärtyvän suolen oireyhtymä vaivaa ainakin yhtä kymmenestä

14.06.2016 • Saboran blogisti
Kesä on täällä – voidaan hyvin ja nautitaan elämästä

18.05.2016 • Saboran blogisti
Intiimialueen ongelmat – nolottaako ne?

13.04.2016 • Saboran blogisti
Sydämen asialla

10.03.2016 • Saboran blogisti
Liikkumisen ilon löytäminen

09.02.2016 • Saboran blogisti
Matkustaminen on odotettu ilo – kunhan pysymme terveenä

12.01.2016 • Saboran blogisti
Talvi saa ihon kuivumaan ja kantapäät halkeilemaan

08.12.2015 • Saboran blogisti
Karpalosta on moneksi

09.11.2015 • Saboran blogisti
Pimeän vuodenajan haasteet

07.10.2015 • Saboran blogisti
Hyvää vointia eri näkökulmista

Lisää aiheesta

09.11.2015 • Saboran blogisti
Pimeän vuodenajan haasteet

12.01.2016 • Saboran blogisti
Talvi saa ihon kuivumaan ja kantapäät halkeilemaan

13.04.2016 • Saboran blogisti
Sydämen asialla

14.06.2016 • Saboran blogisti
Kesä on täällä – voidaan hyvin ja nautitaan elämästä

14.11.2016 • Saboran blogisti
Ärtyvän suolen oireyhtymä vaivaa ainakin yhtä kymmenestä

12.12.2016 • Saboran blogisti
Arkinen hyvinvointi koostuu pienistä mutta tärkeistä valinnoista

16.01.2017 • Saboran blogisti
Lupauksia paremmasta vai pysyvä elämäntapamuutos?

18.04.2017 • Saboran blogisti
Hyvä vs. huono kolesteroli – mitä kolesteroliarvosi kertovat terveydestäsi?

10.10.2017 • Saboran blogisti
Syksyn voimaannuttavat elementit löytyvät luonnosta, kodista, valosta ja lämmöstä

15.11.2017 • Saboran blogisti
Vatsan turvotus on kivulias vaiva

08.12.2017 • Saboran blogisti
Jouluun valmistautuminen luo puitteet juhlimiselle – tee joulusta omanlaisesi ja vältä turhaa stressiä

06.02.2018 • Saboran blogisti
Lapsiperheen arki voi olla uuvuttavaa – näillä nikseillä voit keventää ja sujuvoittaa arkea

12.03.2018 • Saboran blogisti
Akupainanta tarjoaa lääkkeetöntä helpotusta pahoinvointiin sekä lievitystä kehon monille kiputiloille

24.04.2018 • Saboran blogisti
Nenä vuotaa, iho kutisee – onko tämä allergiaa vai muuta yliherkkyyttä?

23.07.2018 • Saboran blogisti
Kesälomalla matkustetaan ja vietetään aikaa yhdessä läheisten kanssa

23.08.2018 • Saboran blogisti
Säännöllinen liikunta lapsena antaa perustan hyvinvoinnille aikuisuudessakin

10.10.2018 • Saboran blogisti
Vatsan ongelmat yleistyvät, missä syy?

14.11.2018 • Saboran blogisti
Lemmikkieläimen kanssa eläminen tuo yllättäviäkin hyötyjä omistajalleen

12.12.2018 • Saboran blogisti
Jouluna herkutellaan – vältä kuitenkin vatsavaivoja