Kylmät jalat kaipaavat liikuntaa ja lämpöä

11.09.2017 • Saboran blogisti

Kylmät jalat (ja usein myös kädet) ovat yleinen oire, erityisesti naisilla. Tämän katsotaan johtuvan heikosta verenkierrosta, joka johtuu yleisimmin altistumisesta kylmälle ja/tai kostealle sekä liikkumattomuudesta. Naisilla tätä oiretta esiintyy miehiä yleisemmin. Joissakin tutkimuksissa on arveltu tämän johtuvan osittain sekä naisen suuremmasta rasvamäärästä että naishormoneista. Sekä mies että nainen kokevat viluisuutta kun iho jäähtyy, mutta nainen reagoi herkemmin. Naisella verenkierron supistuminen keuhkoihin, sydämeen ja muihin elintärkeisiin elimiin tapahtuu huomattavasti herkemmin kuin miehillä. Tällöin ääreisverenkierto eli jalat, kädet ja kasvot kylmenevät nopeasti, kun veri niiden hiussuonistosta vetäytyy.

Yleisesti ottaen kylmät jalat eivät ole oire mistään vakavasta, se on vain ikävä vaiva jonka kanssa täytyy oppia elämään. On kuitenkin tekijöitä, jotka altistavat tai lisäävät todennäköisyyttä jalkojen kylmenemiselle. Esimerkiksi tupakointi ja jotkut lääkeaineet (esim. beetasalpaajat) supistavat verenkiertoa ja Raynaud´n oireytymästä eli valkosormisuudesta kärsivät ovat erityisen herkkiä lämpötilanmuutoksille [1]. Anemiasta seuraa usein myös kylmät jalat. Valtimoita ahtauttavat sairaudet kuten diabetes oireilevat myös kylminä jalkoina koko raajan verenkierron ollessa heikompaa. Tähän liittyy myös hermoston vaurioita, joten mikäli vaikuttaa, että oireet ovat muutakin kuin kosketuskylmyyttä niin käynti lääkärillä on paikallaan. Myös kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa kylmäjalkaisuutta, sillä kilpirauhasen erittämä tyroksiini on osallisena mm. kehon lämmönsäätelyyn. [2]

Kylmien jalkojen hoitokeinoksi suositellaan lähinnä perusasioita; pukeudu lämpimästi ja oikein (esimerkiksi riittävän väljiin kenkiin, puristavat kengät vähentävät verenkiertoa entisestään), sisätiloissa villasukat ja yöksi löysät, helposti jalasta pois otettavissa olevat sukat. Jalkojen hierominen ja voimisteleminen parantavat verenkiertoa jaloissa. Tupakoiville suositellaan tupakoinnin lopettamista. Myös jalkojen siirtäminen kylmästä vedestä lämpimään veteen on tullut esille monella niksilistalla verenkierron lisäämiskeinona.

Omiin jalkoihini kylmyys hiipii yleensä kaikkina muina vuodenaikoina paitsi kesän hellesäillä. Tänä vuonna ei näillä kulmilla juuri moisia lämpöasteita mittailtu, joten varsinkin iltaisin kun päivän liike on pysähtynyt, olen havahtunut siihen, että varpaat palelevat jopa kesällä. Sain kokeiltavakseni Thermoskin lämpösukat, ne lupaavat aktivoida jalkaterän pintaverenkiertoa ja lisätä veren virtausta jaloissa. Materiaalin kerrotaan olevan hengittävää ja käyttö täten miellyttävää, kun kosteus siirtyy pois iholta.

Thermoskin lämpösukan pohjassa on myös liukueste, tämä oli ensimmäinen asia jonka opin sujautettuani sukat jalkaan. Villasukkien kanssa kotona tepastellessa olen tottunut olemaan varovainen askelissani, kaakeli- ja laminaattilattiani ovat yllättävän liukkaat villasukan alla. Näiden kanssa askel oli vakaampi.

Köllöttelin sukat jalassa katsomassa elokuvaa, en oikeastaan huomannut tai muistanut että ne ovat jalassani. Ne ovat siis melkoisen kevyet, huomaamattomat ja mukavat jalassa. Ensimmäisen mainoskatkon kohdalla lähdin liikkeelle ja silloin havahduin, että varpaani eivät enää tunnu kylmiltä. Sukat siis tekevät tehtävänsä, viileät varpaani olivat lämmenneet mukavasti paikallani ollessani ja pysyivät lämpöisenä elokuvankatselun loppuun asti. Nukkumaan mennessä sujautin vanhasta tottumuksesta sukat pois jalasta, en ole tottunut nukkumaan sukkien kanssa. Myöhemmissä kokeiluissani olen myös jättänyt sukat jalkaan ja todennut, että eivät ne ainakaan minua nukkuessakaan häiritse.

Thermoskin lämpösukat olivat itselleni miellyttävä kokemus kaikin puolin. Kelien kylmetessä nämä tulevat varmasti olemaan säännöllisesti käytössäni. Ainoastaan pientä miinusta siitä, että sukat ovat S-M-L-XL -mitoituksella eikä siis täsmällisesti jalkaan istuvaa kokoa taida ollakaan. Oma jalankokoni asettuu juuri mitta-asteikolla S- ja M-kokojen rajalle ja käytössäni oli M-kokoiset sukat. Ne ovat ehkä aavistuksen isot minulle, pysyvät kuitenkin hyvin jalassa. S-koko saattaisi taas olla turhankin napakka, joten rajakokoiselle suosittelen mielummin valitsemaan isompaa kokovaihtoehtoa olevat sukat.



[1] http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00288


[2] http://www.healthline.com/health/cold-feet



Tietoa kirjoittajasta Saboran blogisti

Hyvävointi-blogin kirjoittaja on Saboran työntekijä, reilu kolmekymppinen nainen ja kahden lapsen äiti. Elämän keskiössä on ajatus tasapainosta terveellisten elämäntapojen ja pienten nautintojen yhdistämisessä, arjessa jaksaminen vaatii molempia. Myös luonnonläheisyydestä, kuntoliikunnasta ja lukuharrastuksesta tulee ammennettua energiaa ja hyvää oloa.

Jätä kommentti

Voit kommentoida nimettömänä tai rekisteröidä nimimerkin.

Kirjaudu sisään ennen kommentin jättämistä, jos haluat jättää kommentin rekisteröidyllä nimimerkilläsi.




Liity Hyvävointi-ryhmään


Hyvävointi-ryhmä palvelee aktiivisia ihmisiä, joille on tärkeää voida hyvin kaikissa elämäntilanteissa. Liittymällä jäseneksi Hyvävointi-ryhmäämme saat aina tiedon uusista päivityksistä sähköpostiisi, voit päästä osallistumaan kuluttajatutkimuksiin ja jättää palautetta sivustostamme. Tule voimaan hyvin kanssamme!

Liity Hyvävointi-ryhmään
Tilaa RSS

Terveysblogi

10.10.2018 • Saboran blogisti
Vatsan ongelmat yleistyvät, missä syy?

17.09.2018 • Saboran blogisti
Liikunta on hyväksi paitsi keholle myös mielialalle

23.08.2018 • Saboran blogisti
Säännöllinen liikunta lapsena antaa perustan hyvinvoinnille aikuisuudessakin

23.07.2018 • Saboran blogisti
Kesälomalla matkustetaan ja vietetään aikaa yhdessä läheisten kanssa

26.06.2018 • Saboran blogisti
Blogisti testaa: Suecos Lena työkengät

21.05.2018 • Saboran blogisti
Blogisti testaa: Footner CoolActive Massager

24.04.2018 • Saboran blogisti
Nenä vuotaa, iho kutisee – onko tämä allergiaa vai muuta yliherkkyyttä?

12.03.2018 • Saboran blogisti
Akupainanta tarjoaa lääkkeetöntä helpotusta pahoinvointiin sekä lievitystä kehon monille kiputiloille

06.02.2018 • Saboran blogisti
Lapsiperheen arki voi olla uuvuttavaa – näillä nikseillä voit keventää ja sujuvoittaa arkea

09.01.2018 • Saboran blogisti
Tupakoinnin lopettaminen on yksi yleisimmistä lupauksista vuodenvaihteessa – näin onnistut pysyvästi

08.12.2017 • Saboran blogisti
Jouluun valmistautuminen luo puitteet juhlimiselle – tee joulusta omanlaisesi ja vältä turhaa stressiä

15.11.2017 • Saboran blogisti
Vatsan turvotus on kivulias vaiva

10.10.2017 • Saboran blogisti
Syksyn voimaannuttavat elementit löytyvät luonnosta, kodista, valosta ja lämmöstä

11.09.2017 • Saboran blogisti
Kylmät jalat kaipaavat liikuntaa ja lämpöä

24.05.2017 • Saboran blogisti
Hyvinvointia jaloillesi – valitse kenkäsi oikein

18.04.2017 • Saboran blogisti
Hyvä vs. huono kolesteroli – mitä kolesteroliarvosi kertovat terveydestäsi?

20.03.2017 • Saboran blogisti
Norovirus on nopeasti leviävä ja sitkeä riesa

16.02.2017 • Saboran blogisti
Tanssiminen on monipuolinen hyvän olon tuottaja

16.01.2017 • Saboran blogisti
Lupauksia paremmasta vai pysyvä elämäntapamuutos?

12.12.2016 • Saboran blogisti
Arkinen hyvinvointi koostuu pienistä mutta tärkeistä valinnoista

14.11.2016 • Saboran blogisti
Ärtyvän suolen oireyhtymä vaivaa ainakin yhtä kymmenestä

14.06.2016 • Saboran blogisti
Kesä on täällä – voidaan hyvin ja nautitaan elämästä

18.05.2016 • Saboran blogisti
Intiimialueen ongelmat – nolottaako ne?

13.04.2016 • Saboran blogisti
Sydämen asialla

10.03.2016 • Saboran blogisti
Liikkumisen ilon löytäminen

09.02.2016 • Saboran blogisti
Matkustaminen on odotettu ilo – kunhan pysymme terveenä

12.01.2016 • Saboran blogisti
Talvi saa ihon kuivumaan ja kantapäät halkeilemaan

08.12.2015 • Saboran blogisti
Karpalosta on moneksi

09.11.2015 • Saboran blogisti
Pimeän vuodenajan haasteet

07.10.2015 • Saboran blogisti
Hyvää vointia eri näkökulmista