Tupakoinnin lopettaminen on yksi yleisimmistä lupauksista vuodenvaihteessa – näin onnistut pysyvästi

09.01.2018 • Saboran blogisti

Kun vuosi on vaihtumassa, moni vannoo aloittavansa uuden vuoden mukana paremman, terveellisemmän elämän. Niinpä ei lienekään ihme, että tupakoinnin lopettaminen on vuodesta toiseen noussut yhdeksi yleisimmistä uudenvuodenlupauksista. On tutkittu, että kolme neljästä tupakoitsijasta haluaisi lopettaa kokonaan ja 40% vuosittain yrittääkin lopettamista [1].

Nykyään on olemassa niin valtavasti tietoa tupakoinnin haitoista elimistöllemme, että tupakoinnin lopettamisen edut ovat täysin kiistattomat. Palkitsevaa lopettamisen alussa onkin, että muutoksia alkaa näkyä jo varsin nopeasti; jo ensimmäisten vuorokausien aikana hiilimonoksidi ja nikotiini ovat poistuneet elimistöstä ja haju- ja makuaisti alkavat parantua. Ensimmäisten kuukausien jälkeen yskä ja limannousu vähenevät ja keuhkojen toiminta paranee selvästi. Vuodessa riski sydäninfarktille on puolittunut. Aivohalvauksen riski paranee tupakoimattomien tasolle 5-15 vuodessa ja riski sairastua keuhkosyöpään puolittuu n. 10 vuodessa. [2]

Tällä hetkellä voimassa oleva tupakkalaki astui voimaan elokuussa 2016. Lain tavoitteena on tupakka- ja nikotiinivalmisteiden käytön loppuminen Suomessa vuoteen 2030 mennessä. Lisää voit lukea täältä.

Lopettamisen neljä eri vaihetta läpi käymällä mahdollisuus pysyvälle onnistumiselle on varsin suuri. Vaiheet ovat 1. Harkinta, 2. Valmistautuminen, 3. Varsinainen lopettaminen ja 4. Savuttomuuden ylläpito. [1] Harkinta-ajalla on syytä käydä läpi ne itseä motivoivat tekijät, joiden avulla luodaan pohja onnistumiselle. Kun pohdinnoissa on päässyt siihen pisteeseen, että tupakoinnista on itselle enemmän haittaa kuin hyötyä, on valmis etenemään.

Valmistautumisvaiheeseen kuuluu olennaisesti pohtia, mikä olisi juuri minulle oikea hetki ja tapa lopettaa tupakointi ja tehdä savuttomasta elämästä pysyvä elämäntapa. Esimerkiksi juuri ennen stressaavaa jaksoa opinnoissa tai työpaikalla ei aloitusta kannata tehdä, sen sijaan ajoitus seesteisempään hetkeen antaa paremmat onnistumismahdollisuudet. Koska tupakka tuottaa fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista riippuvuutta, harva onnistuu ns. cold turkey -metodilla eli kuin seinään lopettamalla. Se voi toimia hetken, mutta riski repsahdukselle on suuri. Kun mieli ja keho ehtii muokkautua ajatukseen pysyvästä elämäntapamuutoksesta, onnistuminen on todennäköisemmin pysyvää laatua. Se vaatii tietoa, tahtoa ja myös tukea, erityisesti lopettamisen alkuvaiheessa mutta myös ylläpitoon. On siis myös hyvä luoda jonkinlainen lopettamissuunnitelma aikatauluineen, jonka kanssa edetä. Kun tietää missä tahdissa vähentää polttamista ja koska on se viimeisen tupakan tumppaamisen hetki, saa itselleen aikaa valmistautua myös henkisellä puolella.

Nikotiinikorvaustuotteiden ja lääkevalmisteiden rinnalle on nyt tullut myös uusi vaihtoehto. Smooff on täydellinen tupakoinnin lopettamisohjelma 28 vuorokaudessa - Neljä erillistä tupakoinnin lopettamisfiltteriä, joilla kullakin on eritasoinen nikotiinin ja savun suodatusasteensa, kiinnitetään vuorollaan savukkeen oman filtterin kärkeen tupakoinnin ajaksi. Jokaista suodatinta käytetään 7 päivää, jolloin savun ja nikotiinin saanti vähenee vaiheittain. Ohjelman mukana on myös henkilökohtainen motivaatiokortti, joka ohjaa ja tukee tupakoinnin lopettamisprosessissa päivittäin. Smooff on patentoitu tuote, luokan I terveydenhuollon laite, joka perustuu dokumentoituun menetelmään tupakoinnin lopettamiseksi. Lue lisää www.smooff.fi

Savuttoman elämän ylläpito on loppuelämän mittainen projekti. Huojentavaa kuitenkin lienee se, että ensimmäiset kolme kuukautta lopettamisen jälkeen ovat riskialtteinta aikaa repsahduksille, sen jälkeen lipsumiset alkavat harventua ja vuoden tietoisesti tupakoimatta olevat jo varsin harvoin sitä enää uudelleen aloittavatkaan. Lähipiiriltä saatu myönteinen tuki ja kannustus ovat yleensä vahva edesauttaja savuttoman elämäntavan ylläpidolle.

Nyt kannattaa myös klikata itsensä Smooffin Facebook-sivuille, jossa on 1.2.2018 asti käynnissä kilpailu - arvomme kaksi Smooff-tuotetta osallistujien kesken!

[1] http://www.tyokalupakki.net/pages/index.php?id=107&pid=1


[2] https://www.thl.fi/fi/web/alkoholi-tupakka-ja-riippuvuudet/tupakka/tupakoinnin-lopettaminen/lopettamisen-hyodyt


Tietoa kirjoittajasta Saboran blogisti

Hyvävointi-blogin kirjoittaja on Saboran työntekijä, reilu kolmekymppinen nainen ja kahden lapsen äiti. Elämän keskiössä on ajatus tasapainosta terveellisten elämäntapojen ja pienten nautintojen yhdistämisessä, arjessa jaksaminen vaatii molempia. Myös luonnonläheisyydestä, kuntoliikunnasta ja lukuharrastuksesta tulee ammennettua energiaa ja hyvää oloa.

Jätä kommentti

Voit kommentoida nimettömänä tai rekisteröidä nimimerkin.

Kirjaudu sisään ennen kommentin jättämistä, jos haluat jättää kommentin rekisteröidyllä nimimerkilläsi.




Liity Hyvävointi-ryhmään


Hyvävointi-ryhmä palvelee aktiivisia ihmisiä, joille on tärkeää voida hyvin kaikissa elämäntilanteissa. Liittymällä jäseneksi Hyvävointi-ryhmäämme saat aina tiedon uusista päivityksistä sähköpostiisi, voit päästä osallistumaan kuluttajatutkimuksiin ja jättää palautetta sivustostamme. Tule voimaan hyvin kanssamme!

Liity Hyvävointi-ryhmään
Tilaa RSS

Terveysblogi

23.07.2018 • Saboran blogisti
Kesälomalla matkustetaan ja vietetään aikaa yhdessä läheisten kanssa

26.06.2018 • Saboran blogisti
Blogisti testaa: Suecos Lena työkengät

21.05.2018 • Saboran blogisti
Blogisti testaa: Footner CoolActive Massager

24.04.2018 • Saboran blogisti
Nenä vuotaa, iho kutisee – onko tämä allergiaa vai muuta yliherkkyyttä?

12.03.2018 • Saboran blogisti
Akupainanta tarjoaa lääkkeetöntä helpotusta pahoinvointiin sekä lievitystä kehon monille kiputiloille

06.02.2018 • Saboran blogisti
Lapsiperheen arki voi olla uuvuttavaa – näillä nikseillä voit keventää ja sujuvoittaa arkea

09.01.2018 • Saboran blogisti
Tupakoinnin lopettaminen on yksi yleisimmistä lupauksista vuodenvaihteessa – näin onnistut pysyvästi

08.12.2017 • Saboran blogisti
Jouluun valmistautuminen luo puitteet juhlimiselle – tee joulusta omanlaisesi ja vältä turhaa stressiä

15.11.2017 • Saboran blogisti
Vatsan turvotus on kivulias vaiva

10.10.2017 • Saboran blogisti
Syksyn voimaannuttavat elementit löytyvät luonnosta, kodista, valosta ja lämmöstä

11.09.2017 • Saboran blogisti
Kylmät jalat kaipaavat liikuntaa ja lämpöä

24.05.2017 • Saboran blogisti
Hyvinvointia jaloillesi – valitse kenkäsi oikein

18.04.2017 • Saboran blogisti
Hyvä vs. huono kolesteroli – mitä kolesteroliarvosi kertovat terveydestäsi?

20.03.2017 • Saboran blogisti
Norovirus on nopeasti leviävä ja sitkeä riesa

16.02.2017 • Saboran blogisti
Tanssiminen on monipuolinen hyvän olon tuottaja

16.01.2017 • Saboran blogisti
Lupauksia paremmasta vai pysyvä elämäntapamuutos?

12.12.2016 • Saboran blogisti
Arkinen hyvinvointi koostuu pienistä mutta tärkeistä valinnoista

14.11.2016 • Saboran blogisti
Ärtyvän suolen oireyhtymä vaivaa ainakin yhtä kymmenestä

14.06.2016 • Saboran blogisti
Kesä on täällä – voidaan hyvin ja nautitaan elämästä

18.05.2016 • Saboran blogisti
Intiimialueen ongelmat – nolottaako ne?

13.04.2016 • Saboran blogisti
Sydämen asialla

10.03.2016 • Saboran blogisti
Liikkumisen ilon löytäminen

09.02.2016 • Saboran blogisti
Matkustaminen on odotettu ilo – kunhan pysymme terveenä

12.01.2016 • Saboran blogisti
Talvi saa ihon kuivumaan ja kantapäät halkeilemaan

08.12.2015 • Saboran blogisti
Karpalosta on moneksi

09.11.2015 • Saboran blogisti
Pimeän vuodenajan haasteet

07.10.2015 • Saboran blogisti
Hyvää vointia eri näkökulmista