Säännöllinen liikunta lapsena antaa perustan hyvinvoinnille aikuisuudessakin

23.08.2018 • Saboran blogisti

Minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa sanoo jo perinteikäs sananlaskukin. Tämä on hyvä ohje säännöllisen liikunnan merkityksen näkökulmasta. Kun saamme jo lapsuudessa positiivisia kokemuksia säännöllisestä liikunnasta osana elämäämme, sen jatkaminen läpi nuoruuden ja aikuisuudessakin on paljon helpompaa ja todennäköisempää. Miksi säännöllinen liikunta on sitten niin merkityksellistä hyvinvoinnillemme? Tähän on olemassa melko liuta syitä, jotka liittyvät niin fyysiseen terveyteen kuin mielenterveyteenkin.

Vahvan luuston takaamiseksi läpi elämän meidän tulisi mm. liikkua paljon ja säännöllisesti. Säännöllinen liikunta lisää luiden massaa ja kokoa ja vahvistaa niiden rakennetta kasvuiässä sekä auttaa ylläpitämään saavutettua luumassaa aikuisiässä. Vaihdevuosi-iässä ja sen jälkeen säännöllinen liikunta hidastaa luun menetystä, vanhuusiässä sen on todettu vähentävän kaatumisia ja niistä seuraavia luunmurtumia. [1]

Rotilla tehdyn tutkimuksen perusteella on havaittu, että lihasmuistin lisäksi on olemassa myös luustomuisti. Luusto siis muistaa liikunnan vaikutukset pitkään liikunnan lopettamisen jälkeenkin. Lisäksi tutkijat totesivat luustomuistin vaikuttavan myös siihen, miten elmistö kykenee hajottamaan runsasrasvaista ruokavaliota. Tämä saattaa osaltaan selittää sen, miksi jotkut ylipainoiset ihmiset eivät sairastu kakkostyypin diabetekseen. [2]

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) hiljattain julkaiseman tutkimuksen mukaan mitä intensiivisemmin pojat harrastavat liikuntaa ja mitä korkeammalla tasolla he kilpailevat, sitä vähemmän he oireilevat psyykkisesti nuorena aikuisena. [3] Lapsuusajan liikunnalla ja mielenterveydellä aikuisiässä oli yhteys riippumatta siitä, minkä ikäinen otannan 680 20-35-vuotiaasta miehestä oli, mikä hänen koulutuksensa oli tai kuinka paljon hän harrasti liikuntaa.

 

Liikuntaharrastus vahvistaa lapsen osallisuutta ja ryhmään kuulumisen tunnetta ja sitä kautta luodaan kaverisuhteita ja kehitetään sosiaalisia taitoja. Lisäksi valmentaja on yksi turvallinen ja luotettava aikuinen lisää lasten elämässä. Tutkimus myös osoitti, että lapsena liikuntaa harrastaneet liikkuivat myös aikuisiällä enemmän. [3]

Perheessä, jossa on liikunnalliset vanhemmat, usein myös lapset osallistuvat automaattisesti pienestä pitäen aktiivisesti. Entäs sitten, jos perheessä ei ole tätä positiivista kierrettä olemassa, mistä ammentaisi lapselle innostuksen kokeilla jotain lajia? Tai entä jos perheen taloudellinen tilanne ei vain salli lapsen liittämistä paikalliseen jalkapallojoukkueeseen tai tanssikouluun, tai jos asuu kaukana suurista kaupungeista ja oman elinympäristön harrastustarjonta ei kohtaa lapsen mielenkiinnonkohteita? Nämä ovat kaikki kysymyksiä, jotka mietityttävät monissakin perheissä. Helppoja ja yksinkertaisia ratkaisuja ei aina ole, mutta motivaatio ja halu kannustaa niin lasta kuin vaikkapa koko perhettäkin liikkumaan enemmän yleensä auttaa löytämään ne omaan tilanteeseen sopivimmat keinot.


 

Omat lapseni ovat vielä alle kouluikäisiä, joten tähän asti elämä on meillä ollut enimmäkseen leikin varjolla liikkumista. Vanhemmalla lapsella on viimeisen puolen vuoden aikana tullut vahva oma halu päästä kokeilemaan joukkueurheilua, joten hän on nyt keväästä alkaen päässyt mukaan toimintaan, ja on tykännytkin siitä valtavasti. On ilo nähdä, kuinka hän saa rohkeutta ja varmuutta kun huomaa, että pärjää lajissa hyvin. Nuorempi puolestaan sai motivaatiota isomman uudesta "urasta" ja hänelle on luvattu tähän syksyyn päästä kokeilemaan häntä itseään houkuttanutta lajia. Äitinä kovasti jännittää löytyykö sieltäkin se innostus ja kipinä, joka kantaisi pitemmälle kuin muutaman viikon. Jos kipinä hälvenee, aion kannustaa häntä jatkamaan vielä vähän pitemmälle ja samalla pohtimaan olisiko jokin muu sittenkin hänelle sopivampi laji. En haluaisi, että ihan pienestä luovuttaisi mutta toisaalta ilon ja onnistumisen kauttahan sitä liikuntaa tulisi toteuttaa, joten on lupa vaihtaa lajia jos ensimmäinen ei tunnu omalta.

Jo parina keväänä olen myös ilolla seurannut sivusta kun lasteni päiväkodissa on vietetty Unelmien liikuntapäivää. Unelmien liikuntapäivä on kaikenlaisen liikkumisen kokeilu- ja pop up -päivä, tänä vuonna päivää vietettiin 10.5. [4] Se on Suomen Olympiakomitean koordinoima kokonaisuus, mutta toteuttajat olemme me, tavalliset ihmiset joka puolella Suomea. Jokainen työyhteisö, koulu, järjestö tai ystäväpiiri voi osallistua tapahtumaan ja halutessaan liittää oman tapahtumansa mukaan.

Omalla paikkakunnallani puolestaan on näin syksyn alussa harrastustori, jossa paikalliset järjestöt esittäytyvät ja eri harrastuksia pääsee päivän aikana kokeilemaan ja kenties löytämään sen kipinän uudelle harrastukselle. Toivottavasti vastaavia tapahtumia on monilla muillakin paikkakunnilla. Mielestäni vastaavia matalan kynnyksen motivoimista, tiedottamista ja mahdollisuuksia kokeilla eri lajeja saisi olla paljon enemmänkin kannustamassa meitä kaikkia, lapsista aikuisiin.



[1] https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00982


[2] http://www.healthberry.fi/kolme-tarkeaa-syyta-lasten-liikunnan-lisaamiseen/


[3] https://thl.fi/fi/-/liikuntaharrastus-lapsena-suojaa-mielenterveysoireilta-aikuisena#.WlTxiToNKm4.facebook


[4] https://www.unelmienliikuntapaiva.fi/info/


Tietoa kirjoittajasta Saboran blogisti

Hyvävointi-blogin kirjoittaja on Saboran työntekijä, reilu kolmekymppinen nainen ja kahden lapsen äiti. Elämän keskiössä on ajatus tasapainosta terveellisten elämäntapojen ja pienten nautintojen yhdistämisessä, arjessa jaksaminen vaatii molempia. Myös luonnonläheisyydestä, kuntoliikunnasta ja lukuharrastuksesta tulee ammennettua energiaa ja hyvää oloa.

Jätä kommentti

Voit kommentoida nimettömänä tai rekisteröidä nimimerkin.

Kirjaudu sisään ennen kommentin jättämistä, jos haluat jättää kommentin rekisteröidyllä nimimerkilläsi.




Liity Hyvävointi-ryhmään


Hyvävointi-ryhmä palvelee aktiivisia ihmisiä, joille on tärkeää voida hyvin kaikissa elämäntilanteissa. Liittymällä jäseneksi Hyvävointi-ryhmäämme saat aina tiedon uusista päivityksistä sähköpostiisi, voit päästä osallistumaan kuluttajatutkimuksiin ja jättää palautetta sivustostamme. Tule voimaan hyvin kanssamme!

Liity Hyvävointi-ryhmään
Tilaa RSS

Terveysblogi

12.12.2018 • Saboran blogisti
Jouluna herkutellaan – vältä kuitenkin vatsavaivoja

14.11.2018 • Saboran blogisti
Lemmikkieläimen kanssa eläminen tuo yllättäviäkin hyötyjä omistajalleen

10.10.2018 • Saboran blogisti
Vatsan ongelmat yleistyvät, missä syy?

17.09.2018 • Saboran blogisti
Liikunta on hyväksi paitsi keholle myös mielialalle

23.08.2018 • Saboran blogisti
Säännöllinen liikunta lapsena antaa perustan hyvinvoinnille aikuisuudessakin

23.07.2018 • Saboran blogisti
Kesälomalla matkustetaan ja vietetään aikaa yhdessä läheisten kanssa

26.06.2018 • Saboran blogisti
Blogisti testaa: Suecos Lena työkengät

21.05.2018 • Saboran blogisti
Blogisti testaa: Footner CoolActive Massager

24.04.2018 • Saboran blogisti
Nenä vuotaa, iho kutisee – onko tämä allergiaa vai muuta yliherkkyyttä?

12.03.2018 • Saboran blogisti
Akupainanta tarjoaa lääkkeetöntä helpotusta pahoinvointiin sekä lievitystä kehon monille kiputiloille

06.02.2018 • Saboran blogisti
Lapsiperheen arki voi olla uuvuttavaa – näillä nikseillä voit keventää ja sujuvoittaa arkea

09.01.2018 • Saboran blogisti
Tupakoinnin lopettaminen on yksi yleisimmistä lupauksista vuodenvaihteessa – näin onnistut pysyvästi

08.12.2017 • Saboran blogisti
Jouluun valmistautuminen luo puitteet juhlimiselle – tee joulusta omanlaisesi ja vältä turhaa stressiä

15.11.2017 • Saboran blogisti
Vatsan turvotus on kivulias vaiva

10.10.2017 • Saboran blogisti
Syksyn voimaannuttavat elementit löytyvät luonnosta, kodista, valosta ja lämmöstä

11.09.2017 • Saboran blogisti
Kylmät jalat kaipaavat liikuntaa ja lämpöä

24.05.2017 • Saboran blogisti
Hyvinvointia jaloillesi – valitse kenkäsi oikein

18.04.2017 • Saboran blogisti
Hyvä vs. huono kolesteroli – mitä kolesteroliarvosi kertovat terveydestäsi?

20.03.2017 • Saboran blogisti
Norovirus on nopeasti leviävä ja sitkeä riesa

16.02.2017 • Saboran blogisti
Tanssiminen on monipuolinen hyvän olon tuottaja

16.01.2017 • Saboran blogisti
Lupauksia paremmasta vai pysyvä elämäntapamuutos?

12.12.2016 • Saboran blogisti
Arkinen hyvinvointi koostuu pienistä mutta tärkeistä valinnoista

14.11.2016 • Saboran blogisti
Ärtyvän suolen oireyhtymä vaivaa ainakin yhtä kymmenestä

14.06.2016 • Saboran blogisti
Kesä on täällä – voidaan hyvin ja nautitaan elämästä

18.05.2016 • Saboran blogisti
Intiimialueen ongelmat – nolottaako ne?

13.04.2016 • Saboran blogisti
Sydämen asialla

10.03.2016 • Saboran blogisti
Liikkumisen ilon löytäminen

09.02.2016 • Saboran blogisti
Matkustaminen on odotettu ilo – kunhan pysymme terveenä

12.01.2016 • Saboran blogisti
Talvi saa ihon kuivumaan ja kantapäät halkeilemaan

08.12.2015 • Saboran blogisti
Karpalosta on moneksi

09.11.2015 • Saboran blogisti
Pimeän vuodenajan haasteet

07.10.2015 • Saboran blogisti
Hyvää vointia eri näkökulmista

Lisää aiheesta

09.11.2015 • Saboran blogisti
Pimeän vuodenajan haasteet

12.01.2016 • Saboran blogisti
Talvi saa ihon kuivumaan ja kantapäät halkeilemaan

13.04.2016 • Saboran blogisti
Sydämen asialla

14.06.2016 • Saboran blogisti
Kesä on täällä – voidaan hyvin ja nautitaan elämästä

14.11.2016 • Saboran blogisti
Ärtyvän suolen oireyhtymä vaivaa ainakin yhtä kymmenestä

12.12.2016 • Saboran blogisti
Arkinen hyvinvointi koostuu pienistä mutta tärkeistä valinnoista

16.01.2017 • Saboran blogisti
Lupauksia paremmasta vai pysyvä elämäntapamuutos?

20.03.2017 • Saboran blogisti
Norovirus on nopeasti leviävä ja sitkeä riesa

18.04.2017 • Saboran blogisti
Hyvä vs. huono kolesteroli – mitä kolesteroliarvosi kertovat terveydestäsi?

10.10.2017 • Saboran blogisti
Syksyn voimaannuttavat elementit löytyvät luonnosta, kodista, valosta ja lämmöstä

15.11.2017 • Saboran blogisti
Vatsan turvotus on kivulias vaiva

08.12.2017 • Saboran blogisti
Jouluun valmistautuminen luo puitteet juhlimiselle – tee joulusta omanlaisesi ja vältä turhaa stressiä

06.02.2018 • Saboran blogisti
Lapsiperheen arki voi olla uuvuttavaa – näillä nikseillä voit keventää ja sujuvoittaa arkea

12.03.2018 • Saboran blogisti
Akupainanta tarjoaa lääkkeetöntä helpotusta pahoinvointiin sekä lievitystä kehon monille kiputiloille

24.04.2018 • Saboran blogisti
Nenä vuotaa, iho kutisee – onko tämä allergiaa vai muuta yliherkkyyttä?

23.07.2018 • Saboran blogisti
Kesälomalla matkustetaan ja vietetään aikaa yhdessä läheisten kanssa

10.10.2018 • Saboran blogisti
Vatsan ongelmat yleistyvät, missä syy?

14.11.2018 • Saboran blogisti
Lemmikkieläimen kanssa eläminen tuo yllättäviäkin hyötyjä omistajalleen

12.12.2018 • Saboran blogisti
Jouluna herkutellaan – vältä kuitenkin vatsavaivoja