Liikunta on hyväksi paitsi keholle myös mielialalle

17.09.2018 • Saboran blogisti

Viime blogissani kirjoitin lapsuudessa koettujen säännöllisten liikuntaharrastusten merkityksestä myöhemmässä vaiheessa elämää. Esiin nousi myös liikunnan merkitys mielenterveydelle - säännöllisen aerobisen liikunnan on todettu kohentavan mielialaa. Liikunnalla voidaan ehkäistä tai jopa parantaa masennustilaa [1]. Tutkimusten valossa näyttäisi siltä, että liikunnan lajilla ei niinkään ole väliä, kunhan harrastaa sykettä kiihdyttävää ja hikeä nostattavaa liikuntaa vähintään kolmekymmentä minuuttia kolmesti viikossa.

Mihin liikunnasta saatu mielialan paranemishyöty sitten perustuu? Liikuntalääketieteen sekä kliinisen fysiologian ja isotooppilääketieteen erikoislääkäri Arja Uusitalon [2] mukaan aivojen mielihyväkeskus eli limbinen järjestelmä herää reippaamman aktiivisen liikunnan seurauksena ja nostaa elimistön endorfiini- eli mielihyvähormonitasoa. Jo ensimmäisten minuuttien aikana elimistö saa stressihormonia reilusti kun lepohermosto vetäytyy ja aktiivinen hermosto vilkastuu. Hikoilu ja hengästyminen aloittavat endorfiinien erittämisen ja tämä hormonien sekoitus vaikuttaa mielihyväkeskuskessa niin, että syntyy hyvä olo. [2] Liikunta auttaa myös vähentämällä lihasjännityksiä ja tämä puolestaan parantaa mahdollisuuksia hyvään uneen [3].

Liikunnasta saatu mielihyvävaikutus ei lakkaa heti liikuntasuorituksen päätyttyä, vaan jatkuu pitkän aikaa sen jälkeenkin. Lepohermoston toiminta on voimakkaampaa palautumisen jälkeen kuin ennen liikuntasuoritusta ja säännöllinen liikunta vahvistaa sitä [2]. Liikunnan voisi siis sanoa parantavan stressinsietokykyä, sillä stressaavat tilanteet on helpompi ottaa vastaan kun elimistö on rauhallinen. Paremman stressinsietokyvyn kanssa on puolestaan helpompi kohdata elämän haastavammat tilanteet, ihan pienet asiat eivät saa pois tolaltaan ja päivittäinen toimintakyky säilyy hyvänä.

Onko liikunnasta saatu mielihyvä sitten vain pelkkää kemiaa? Ei, sillä siihen saattaa liittyä myös iloa onnistumisen kokemuksista, siitä että sai suoritettua jonkin asian alusta loppuun, että on oppinut jotain uutta ja niin edelleen. Nämä ovat tärkeitä tekijöitä kaikille meistä.


 
Metsässä liikkuminen on minulle mieluisinta.


Minä lähden usein lenkille läheisille metsäpoluille tai jos oikein stressaa, hyppään polulta metsän puolelle. Luonnossa liikkuminen on minulle kaikkein mieluisinta irtautumista arjen haasteista. Ajatukset vaeltelee vapaammin kun tutut seinät eivät niitä ole rajoittamassa, stressaavat asiat tuntuvat vähemmän painostavilta kun ympärilläni on tilaa ja kuulen luonnon omia ääniä tuulen suhinasta syksyisten lehtien alas leijumiseen tai talvipakkasella lumen narskuessa kengän alla. Ja sitten on vielä se ilo siitä, että tuli lähdettyä liikkeelle ja saatua aikaiseksi jotain sen sijaan, että olisin jäänyt sohvalle murehtimaan.


 
Jos minulla on aikaa, saatan pysähtyä istumaan järvenrannalle lenkin varrella.

Mikä on sinulle mieluisin tapa liikkua, mikä saa sinut tuntemaan olosi paremmaksi? Tänään on hyvä päivä lähteä liikkumaan.


[1] http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=onn00038


[2] https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/liikunta/liikunnasta_mielenrauhaa


[3] https://mielenterveyshelmi.fi/helmi-lehti/2016-2/liikunta-masennuksesta-toipuminen/


Tietoa kirjoittajasta Saboran blogisti

Hyvävointi-blogin kirjoittaja on Saboran työntekijä, reilu kolmekymppinen nainen ja kahden lapsen äiti. Elämän keskiössä on ajatus tasapainosta terveellisten elämäntapojen ja pienten nautintojen yhdistämisessä, arjessa jaksaminen vaatii molempia. Myös luonnonläheisyydestä, kuntoliikunnasta ja lukuharrastuksesta tulee ammennettua energiaa ja hyvää oloa.

Jätä kommentti

Voit kommentoida nimettömänä tai rekisteröidä nimimerkin.

Kirjaudu sisään ennen kommentin jättämistä, jos haluat jättää kommentin rekisteröidyllä nimimerkilläsi.




Liity Hyvävointi-ryhmään


Hyvävointi-ryhmä palvelee aktiivisia ihmisiä, joille on tärkeää voida hyvin kaikissa elämäntilanteissa. Liittymällä jäseneksi Hyvävointi-ryhmäämme saat aina tiedon uusista päivityksistä sähköpostiisi, voit päästä osallistumaan kuluttajatutkimuksiin ja jättää palautetta sivustostamme. Tule voimaan hyvin kanssamme!

Liity Hyvävointi-ryhmään
Tilaa RSS

Terveysblogi

12.12.2018 • Saboran blogisti
Jouluna herkutellaan – vältä kuitenkin vatsavaivoja

14.11.2018 • Saboran blogisti
Lemmikkieläimen kanssa eläminen tuo yllättäviäkin hyötyjä omistajalleen

10.10.2018 • Saboran blogisti
Vatsan ongelmat yleistyvät, missä syy?

17.09.2018 • Saboran blogisti
Liikunta on hyväksi paitsi keholle myös mielialalle

23.08.2018 • Saboran blogisti
Säännöllinen liikunta lapsena antaa perustan hyvinvoinnille aikuisuudessakin

23.07.2018 • Saboran blogisti
Kesälomalla matkustetaan ja vietetään aikaa yhdessä läheisten kanssa

26.06.2018 • Saboran blogisti
Blogisti testaa: Suecos Lena työkengät

21.05.2018 • Saboran blogisti
Blogisti testaa: Footner CoolActive Massager

24.04.2018 • Saboran blogisti
Nenä vuotaa, iho kutisee – onko tämä allergiaa vai muuta yliherkkyyttä?

12.03.2018 • Saboran blogisti
Akupainanta tarjoaa lääkkeetöntä helpotusta pahoinvointiin sekä lievitystä kehon monille kiputiloille

06.02.2018 • Saboran blogisti
Lapsiperheen arki voi olla uuvuttavaa – näillä nikseillä voit keventää ja sujuvoittaa arkea

09.01.2018 • Saboran blogisti
Tupakoinnin lopettaminen on yksi yleisimmistä lupauksista vuodenvaihteessa – näin onnistut pysyvästi

08.12.2017 • Saboran blogisti
Jouluun valmistautuminen luo puitteet juhlimiselle – tee joulusta omanlaisesi ja vältä turhaa stressiä

15.11.2017 • Saboran blogisti
Vatsan turvotus on kivulias vaiva

10.10.2017 • Saboran blogisti
Syksyn voimaannuttavat elementit löytyvät luonnosta, kodista, valosta ja lämmöstä

11.09.2017 • Saboran blogisti
Kylmät jalat kaipaavat liikuntaa ja lämpöä

24.05.2017 • Saboran blogisti
Hyvinvointia jaloillesi – valitse kenkäsi oikein

18.04.2017 • Saboran blogisti
Hyvä vs. huono kolesteroli – mitä kolesteroliarvosi kertovat terveydestäsi?

20.03.2017 • Saboran blogisti
Norovirus on nopeasti leviävä ja sitkeä riesa

16.02.2017 • Saboran blogisti
Tanssiminen on monipuolinen hyvän olon tuottaja

16.01.2017 • Saboran blogisti
Lupauksia paremmasta vai pysyvä elämäntapamuutos?

12.12.2016 • Saboran blogisti
Arkinen hyvinvointi koostuu pienistä mutta tärkeistä valinnoista

14.11.2016 • Saboran blogisti
Ärtyvän suolen oireyhtymä vaivaa ainakin yhtä kymmenestä

14.06.2016 • Saboran blogisti
Kesä on täällä – voidaan hyvin ja nautitaan elämästä

18.05.2016 • Saboran blogisti
Intiimialueen ongelmat – nolottaako ne?

13.04.2016 • Saboran blogisti
Sydämen asialla

10.03.2016 • Saboran blogisti
Liikkumisen ilon löytäminen

09.02.2016 • Saboran blogisti
Matkustaminen on odotettu ilo – kunhan pysymme terveenä

12.01.2016 • Saboran blogisti
Talvi saa ihon kuivumaan ja kantapäät halkeilemaan

08.12.2015 • Saboran blogisti
Karpalosta on moneksi

09.11.2015 • Saboran blogisti
Pimeän vuodenajan haasteet

07.10.2015 • Saboran blogisti
Hyvää vointia eri näkökulmista