Hyvää vointia eri näkökulmista

07.10.2015 • Saboran blogisti

Jännittää, hyvällä tavalla. Olen saanut uudenlaisen työtehtävän, tämän blogin perustamisen. Olen innostunut uudesta työtehtävästäni ja toivon, että onnistun kirjoittamaan ajatuksia herättäviä, hyvää vointia ja toivottavasti myös hyvää mieltä tuovia tekstejä. Ensimmäisessä kirjoituksessani haluan pohtia tämän portaalin teemaa eli mitä oikeastaan on hyvä vointi, hyvinvointi tai hyvä elämänlaatu.

Yleiskielessä miellämme monesti hyvinvoinnin liittyvän enemmän tai vähemmän terveyteen. Myös elinolot ja toimeentulo liittyvät toisinaan hyvinvoinnin ajatukseen, esimerkiksi hyvinvointiyhteiskunnasta puhuttaessa. Terveyskirjastossa [1] esitelty hyvinvoinnin määritelmä kuvaa sitä onnelliseksi elämäksi, sellaiseksi mikä saa ihmisen elämän sujumaan hyvin tai mikä on ihmiselle hyväksi. Elämänlaatua mittaamaan on myös kehitetty mittareita, esimerkiksi Maailman terveysjärjestö WHO:n kehittämä WHO-QOL-100 -mittari, jossa elämänlaatu jaotellaan seuraavasti kuuteen eri elämänlaadun ulottuvuuteen:

1. Fyysinen terveydentila (esim. energisyys, kipu, unenlaatu)
2. Psykologinen terveydentila (esim. ajattelu, oppiminen, keskittyminen, tunteet)
3. Toimintakyky (liikuntakyky, päivittäiset toiminnot, työkyky)
4. Sosiaaliset suhteet (parisuhde, ystävyyssuhteet, seksuaalisuus, lähiympäristön tuki)
5. Ympäristö (ansiotulot, palvelujen toimivuus, harrastusmahdollisuudet, kotiolot)
6. Arvot (uskonnollisuus, asenteet, maailmankuva) [2].

Elämänlaatu on siis tästä näkökulmasta laajin määritelmä. Sen kuudesta ulottuvuudesta toisiin voimme vaikuttaa enemmän kuin toisiin jokapäiväisessä elämässämme. Esimerkiksi fyysisen terveydentilan olosuhteisiin on huomattavasti helpompi vaikuttaa kuin muuttaa vallitsevaa arvoilmapiiriä.

Itse lähestyn hyvää vointia tasapainon näkökulmasta. Kun fyysinen terveys on kohdallaan, meillä on paremmin mahdollisuuksia keskittyä elämän muiden osa-alueiden kohentamiseen tai ylläpitoon. En myöskään usko, että nämä osa-alueet olisivat koskaan erillisiä toisistaan. Jos voimme erityisen hyvin yhdellä osa-alueella niin se tuo positiivisia vaikutuksia muihinkin – ja sama toisinpäin.

Kun olemme terveitä eikä mikään sairaus rasita, on helppo unohtaa fyysisen terveyden tärkeys. Otamme sen ikäänkuin itsestäänselvyytenä, terveenähän meidän kuuluu ollakin. Oma pyrkimykseni on mahdollisimman pitkälle tukea niin omaa kuin lastenikin terveenäpysymistä, jotta sairastumisen mukana tulevia kurjia tuntemuksia voitaisiin mahdollisimman paljon välttää. Tänä syksynä kun lapseni aloittivat päiväkotielämän on haasteita kyllä riittänyt, ja valitettavasti ihan kaikkia pöpöjä emme ole edes hyvällä ennakoinnilla onnistuneet välttämään. En edes halua ajatella kuinka paljon olisimmekaan sairastelleet jos en olisi edes yrittänyt panostaa asiaan…

Ja mitenkö meillä sitten ollaan ennakoitu ja yritetty ylläpitää hyvää vointia? Minä uskon perusasioihin: monipuoliseen ruokavalioon ja riittävään vitamiinien ja hivenaineiden saantiin, riittävän mutta ei liioitellun hygienian ylläpitoon sekä liikkumisen tärkeyteen. Yksinkertaisia perusasioita siis.

Elämäntilanteet kuitenkin vaihtelee, joskus tarvitaan vähän lisäapuja. Esimerkiksi tyttäreni elää nyt vaihetta, jossa lähes kaikki kasvikset hänen sanojaan lainaten ”ei käy”. Ja lasten kanssa ei koskaan voi korostaa päivittäisten käsienpesujen merkitystä, mutta toisaalta aina ei voi olla vahtimassa livahtiko se likainen käsi suuhun. Tietty määrä altistumista erilaisille bakteereille on omiaan vahvistamaan puolustuskykyä, mutta sen lisäksi varsinkin ripuli- ja flunssakausien alla mielelläni vahvistan niin lasten kuin omaakin puolustuskykyä vähän täsmällisemminkin keinoin. Näihin tilanteisiin varaudun hakemalla lisäapua ravintolisäpuolelta.

Luonnonläheinen asuinpaikkamme tarjoaa monipuolisia mahdollisuuksia ulkonaliikkumiselle ja se onkin meidän perheellemme mieluisa tapa viettää aikaa yhdessä. Isolta osin istumatyötä tekevänä liikunnan merkitys on minulle tärkeä. Vaikka kuinka panostan työergonomiaan niin se ei korvaa sitä, että ihmisen ruumis on tehty aktiivista liikkumista varten. Aktiivinen liikkuminen taas toisinaan saattaa vaatia pieniä apuvälineitä, jotta en olisi siinä kierteessä että passiivinen päivätyöni tuottaa ongelmia (alaselkäkipu, jumiutuneet hartiat, jännetuppitulehdus ranteessa) jotka estäisivät ennaltaehkäisevän/parantavan kuntoliikunnan.

Ennakoivat toimenpiteet vaativat toisinaan taloudellista ja toisinaan ajallista panostusta, mutta kokonaisuutta katsoessani ne ovat mielestäni olleet todella tarpeellisia meidän perheessämme. Ollessani kotiäitinä lasten kanssa aika oli kaikkein kallisarvoisin resurssi monin eri tavoin, tuntui ettei tunnit vuorokaudessa riitä juuri koskaan miettimään hyvinvointia pitemmällä tähtäimellä. Nyt kun lapset ovat kasvaneet hieman, on aikaa ja mahdollisuuksiakin hieman enemmän – ja se näkyy ja tuntuu jokaisella elämänalueella hyvänä vointina.

Kuinka tärkeää sinulle on voida hyvin, millaisilla keinoilla sinä tuet omaa tai perheesi hyvää vointia? Voit jättää minulle ja blogin muille lukijoille vinkkejä kommentoimalla blogia.

Ensimmäisen blogikirjoitukseni kunniaksi arvomme kommentin jättäneiden kesken koko perheen puolustuskykyä nostattavan Angry Birds Epic -vitamiinipalkinnon :) HUOM! Jotta saamme yhteyden palkinnon voittajaan, arvonnassa ovat mukana vain sähköpostiosoitteensa jättäneet kommentoijat – kommentoida saa tottakai yhteystietoja jättämättäkin jos ei arvontaan halua osallistua.

P.S. Liittymällä sivuston Hyvävointi-ryhmään voit myös varmistaa, että saat meiltä silloin tällöin sähköpostiisi vinkkejä hyvään vointiin ja halutessasi voit saada kutsuja testikäyttäjäryhmiin.


Lähteet:
[1] http://www.terveyskirjasto.fi/kotisivut/tk.koti?p_artikkeli=ont00037
[2] http://depts.washington.edu/seaqol/docs/WHOQOL_Info.pdf


Tietoa kirjoittajasta Saboran blogisti

Hyvävointi-blogin kirjoittaja on Saboran työntekijä, reilu kolmekymppinen nainen ja kahden lapsen äiti. Elämän keskiössä on ajatus tasapainosta terveellisten elämäntapojen ja pienten nautintojen yhdistämisessä, arjessa jaksaminen vaatii molempia. Myös luonnonläheisyydestä, kuntoliikunnasta ja lukuharrastuksesta tulee ammennettua energiaa ja hyvää oloa.

Kommentit

12.10.2015 : Saboran blogisti
Otan arvonta-ajassa huomioon, että sivusto ja blogi ovat uusia ja oletettavasti kestää hetken, että lukijakuntaa kertyy. Arvontaan osallistuvat kaikki marraskuun loppuun mennessä jätetyt kommentit (jos olet jättänyt sähköpostiosoitteesi). Toivottavasti kirjoitukseni innostaa kommentoimaan! :)

Jätä kommentti

Voit kommentoida nimettömänä tai rekisteröidä nimimerkin.

Kirjaudu sisään ennen kommentin jättämistä, jos haluat jättää kommentin rekisteröidyllä nimimerkilläsi.




Liity Hyvävointi-ryhmään


Hyvävointi-ryhmä palvelee aktiivisia ihmisiä, joille on tärkeää voida hyvin kaikissa elämäntilanteissa. Liittymällä jäseneksi Hyvävointi-ryhmäämme saat aina tiedon uusista päivityksistä sähköpostiisi, voit päästä osallistumaan kuluttajatutkimuksiin ja jättää palautetta sivustostamme. Tule voimaan hyvin kanssamme!

Liity Hyvävointi-ryhmään
Tilaa RSS

Terveysblogi

12.12.2018 • Saboran blogisti
Jouluna herkutellaan – vältä kuitenkin vatsavaivoja

14.11.2018 • Saboran blogisti
Lemmikkieläimen kanssa eläminen tuo yllättäviäkin hyötyjä omistajalleen

10.10.2018 • Saboran blogisti
Vatsan ongelmat yleistyvät, missä syy?

17.09.2018 • Saboran blogisti
Liikunta on hyväksi paitsi keholle myös mielialalle

23.08.2018 • Saboran blogisti
Säännöllinen liikunta lapsena antaa perustan hyvinvoinnille aikuisuudessakin

23.07.2018 • Saboran blogisti
Kesälomalla matkustetaan ja vietetään aikaa yhdessä läheisten kanssa

26.06.2018 • Saboran blogisti
Blogisti testaa: Suecos Lena työkengät

21.05.2018 • Saboran blogisti
Blogisti testaa: Footner CoolActive Massager

24.04.2018 • Saboran blogisti
Nenä vuotaa, iho kutisee – onko tämä allergiaa vai muuta yliherkkyyttä?

12.03.2018 • Saboran blogisti
Akupainanta tarjoaa lääkkeetöntä helpotusta pahoinvointiin sekä lievitystä kehon monille kiputiloille

06.02.2018 • Saboran blogisti
Lapsiperheen arki voi olla uuvuttavaa – näillä nikseillä voit keventää ja sujuvoittaa arkea

09.01.2018 • Saboran blogisti
Tupakoinnin lopettaminen on yksi yleisimmistä lupauksista vuodenvaihteessa – näin onnistut pysyvästi

08.12.2017 • Saboran blogisti
Jouluun valmistautuminen luo puitteet juhlimiselle – tee joulusta omanlaisesi ja vältä turhaa stressiä

15.11.2017 • Saboran blogisti
Vatsan turvotus on kivulias vaiva

10.10.2017 • Saboran blogisti
Syksyn voimaannuttavat elementit löytyvät luonnosta, kodista, valosta ja lämmöstä

11.09.2017 • Saboran blogisti
Kylmät jalat kaipaavat liikuntaa ja lämpöä

24.05.2017 • Saboran blogisti
Hyvinvointia jaloillesi – valitse kenkäsi oikein

18.04.2017 • Saboran blogisti
Hyvä vs. huono kolesteroli – mitä kolesteroliarvosi kertovat terveydestäsi?

20.03.2017 • Saboran blogisti
Norovirus on nopeasti leviävä ja sitkeä riesa

16.02.2017 • Saboran blogisti
Tanssiminen on monipuolinen hyvän olon tuottaja

16.01.2017 • Saboran blogisti
Lupauksia paremmasta vai pysyvä elämäntapamuutos?

12.12.2016 • Saboran blogisti
Arkinen hyvinvointi koostuu pienistä mutta tärkeistä valinnoista

14.11.2016 • Saboran blogisti
Ärtyvän suolen oireyhtymä vaivaa ainakin yhtä kymmenestä

14.06.2016 • Saboran blogisti
Kesä on täällä – voidaan hyvin ja nautitaan elämästä

18.05.2016 • Saboran blogisti
Intiimialueen ongelmat – nolottaako ne?

13.04.2016 • Saboran blogisti
Sydämen asialla

10.03.2016 • Saboran blogisti
Liikkumisen ilon löytäminen

09.02.2016 • Saboran blogisti
Matkustaminen on odotettu ilo – kunhan pysymme terveenä

12.01.2016 • Saboran blogisti
Talvi saa ihon kuivumaan ja kantapäät halkeilemaan

08.12.2015 • Saboran blogisti
Karpalosta on moneksi

09.11.2015 • Saboran blogisti
Pimeän vuodenajan haasteet

07.10.2015 • Saboran blogisti
Hyvää vointia eri näkökulmista