Matkustaminen on odotettu ilo – kunhan pysymme terveenä

09.02.2016 • Saboran blogisti

Se kihelmöivä tuntemus vatsanpohjassa jo matkaa suunnitellessa. Kun haaveita täynnä selailemme lomakohdeoppaita tai mietimme tulevia aktiviteetteja vauhtilomalle. Jo pelkkä ajatus matkustamisesta auringon lämpöön pakkasen keskeltä saa hymyn karehtimaan suupielissä, osa haaveilee talven ollessa parhaimmillaan laskettelulomasta kotimaassa tai ehkä vähän kauempanakin. Riippuen matkakohteesta varusteemme vaihtelevat reilustikin mutta yksi asia on yhteistä kaikille lomakohteille; kannattaa miettiä myös niitä entä jos -vaihtoehtoja kun pakkaa matkalaukkua. Varautumalla hieman etukäteen voimme ennaltaehkäistä terveysriskejä tai mikäli jotain sattuu reissussa, on ainakin toipuminen nopeampaa tai helpompaa kun ensiapu löytyy omasta matkalaukusta.

Etenkin kaukokohteisiin matkustaessa kannattaa ensimmäisenä tutkia millaisia rokotussuosituksia siihen kohteeseen on ja huolehtia siitä, että omat rokotukset ovat matkustuspäivään mennessä kunnossa. Jotkut rokotteet saattavat vaatia tehosteen ollakseen täysin suojaavia, joten kannattaa muistaa rokotusasiat ajoissa. [1] Kohdemaahan suositeltavat rokotukset ja mahdolliset muut ennaltaehkäisevät lääkityssuositukset löytyvät mm. täältä. Huomionarvoista on varmistaa myös, että ns. perusrokotukset eli jäykkäkouristus ja polio ovat voimassa. Moni tarkistaa ja huolehtii mahdolliset lisärokotetarpeet, mutta nämä myös kotimaassa suositellut, uusintaa vaativat rokotteet jäävät helposti tarkistamatta.

Yleisin reissaajan riesa on nk. turistiripuli. Etenkin lämpimissä olosuhteissa ja maissa, joissa hygieniataso ei ole yhtä korkea kuin länsimaissa, turistiripuli pääsee helposti yllättämään. Tavallisimmin sen saa ruoasta tai juomasta saadun bakteerin myötä, mutta myös uimaveden joutuminen suuhun on tyypillinen aiheuttaja. Turistiripulia aiheuttaa niin kolibakteeri, kampylobakteerit kuin salmonella ja shigellabakteerikin. Lapsilla myös virukset kuten norovirus ovat kohtalaisen yleinen turistiripulin syy.

Lämpimässä ilmassa juominen on muutenkin tärkeää, mutta ripulin osuessa kohdalle riittävä nesteiden nauttiminen on välttämätöntä. Matkalle kannattaakin siis varata mukaan ripulijuomajauhetta, jolloin voi varmistua nesteen mahdollisimman tehokkaasta imeytymisestä elimistöön. Myös Lactobacillus rhamnosus GG maitohappobakteerin on todettu lyhentävän ripulin kestoa, joten sen nauttimista ripulin aikana suositellaan [2].

Turistiripulin lisäksi myös päinvastainen ongelma, matkaummetus, on varsin yleinen ja kurja vaiva. Monesti matkustettaessa liikkuminen vähenee kun istumme kulkuneuvoissa pitkiä aikoja, syömme ja juomme erilaista ravintoa kuin normaalissa arjessamme emmekä aina pääse vessaankaan silloin kun varsinainen tarve olisi. Kaikki nämä vaikuttavat siihen, ettei suolisto toimikaan totuttuun tapaan. Kun ummetusta jatkuu useita päiviä, olo alkaa olla jo varsin tukala ja lomailusta nauttiminen ei suju. Jos tietää itsellään olevan taipumusta tähän, kannattaa matkaan lähtiessä varautua jo ennakkoon ummetusta ennaltaehkäisevällä valmisteella ja varata myös matkalle mukaan ummetuslääkettä. Lisää ajatuksia ummetuksen ennaltaehkäisevästä hoidosta löytyy täältä.

Vaan entäpä jos matkustaminen – siis itse matkanteko – on niin kurjaa, ettei koko reissuun tule lähdettyä sen pelossa? Matkapahoinvointi on ongelma jopa kolmasosalle ihmisistä, erityisesti 2-15-vuotiaiden lasten ja nuorten keskuudessa se on hyvin yleistä. Eteläisestä Suomesta hiihtolomalle pohjoisemmille rinteille ja laduille suunnatessa saattaa olla edessä tuntikausien pituinen automatka, joka aiheuttaa jo ennen lähtöä kammotusta matkapahoinvoinnista kärsiville. Onneksi matkapahoinvointiin on olemassa niin lääkehoitoa kuin lääkkeetönkin vaihtoehto, akupisteiden stimulaatioon perustuvat pahoinvointirannekkeet. Voit lukea lisää lääkkeettömästä matkapahoinvoinnin hoidosta artikkelistamme.

Vauhdikkaampaa toimintalomaa suunnittelevan kannattaa uhrata myös hetki aikaa ennakoida mahdolliset vammautumiset. Talviurheilussa polvet, nilkat ja ranteet ovat usein kovilla jos vauhdin hurmassa sattuu jotain odottamatonta. Aktiivisen suorituksen aikana käytettävät tuet auttavat suojaamaan niveliä virheasennoilta ja samalla tuki lämmittää ja parantaa verenkiertoa. Halutessasi voit tutustua Thermoskin Sport -tukimallistoon täällä.

Meidän perheelle etelänmatkat eivät ole ykköshaave, emme ole rantalomaihmisiä. Kahden pienen lapsen kanssa ei entinen perinteinen laskettelureissukaan ole vielä ajankohtainen, täytynee odottaa vielä muutama vuosi että lapsetkin jaksavat nauttia siitä täysillä eivätkä väsähdä ensimmäisten laskujen jälkeen. Meidän lomamatka siis on tänä vuonna laivaristeily, muutaman päivän mittainen reissu jolla pienempikin lapsi jaksaa viihtyä ja olla hyväntuulinen vaikka arkirutiinit hieman lipsuisivatkin.

Reissuun pakkaamisessa vastuu tuntuu aina kerääntyvän minun harteilleni. Huolehdin siitä, että kaikilla on riittävästi vaihtovaatteita, lasten hoitoon tarvittavat välineet tulevat mukaan, matkustusasiakirjat löytyvät ja niin edelleen. Luonnollisesti pidän siis huolta myös siitä, että mukanamme kulkee perheen tarpeisiin soveltuva ”matka-apteekki”. Sieltä löytyy aina särkylääkettä sekä isompien että pienempien tarpeisiin, pienten haavojen puhdistus- ja sitomisvälineet sekä muutamat perusvoiteet ihonhoitoon. Lasten kanssa liikkuessa varaudun aina myös potentiaaliseen oksennustautiin maitohappobakteereja sisältävällä Floridral-ripulijuomalla, vaikka emme varsinaisesti turistiripulivaarassa olisi. Lapset ovat vielä siinä iässä, että koskettelevat kaikkea mahdollista ja kädet eksyvät usein suuhun, joten suurissa ihmismäärissä liikkuessa tartuntariski on melkoinen.

Itse taas kuulun mitä suuremmassa määrin matkaummettajiin. Siksi ennen matkallelähtöä olevana vuorokautena nautin PEGITAB®ia kotona ja otan sitä myös mukaan niin ei tarvitse jännittää kuinka tällä kertaa elimistöni mahtaa pysyä matkan vauhdissa mukana.

Ja laivaristeilyt, voi ei. Kun olin lapsi, minä olin se joka voi huonosti niin autossa kuin muissakin matkustusvälineissä, laivat ja veneet eivät todellakaan olleet minulle ilon aihe. Isommaksi kasvaessa pääsin vähitellen automatkailusta aiheutuvasta pahoinvoinnista, mutta vesillä liikkuminen saa minut edelleenkin kalpeaksi ellei sitten vihertäväksi jos merenkäynti on vähänkään reilumpaa. Kun ensimmäistä kertaa sain kokeilla Sea-Band -matkapahoinvointirannekkeita laivaan astuessa, olin melkoisen skeptinen siitä kuinka pärjään sillä reissulle oli luvassa reilumpaa tuulta. Iloiseksi yllätyksekseni rannekkeet todella toimivat ja sain istua ruokapöydässä muiden seurassa iloiten sen sijaan että perinteiseen tyyliin olisin ollut hytissä potemassa pahaa oloa. Sea-Band -rannekkeet ovat siis ehdoton varustelu kaikille perheenjäsenille laivaristeilylle, lapsille varaan myös pitkille automatkoille ne mukaan.

Näillä varusteilla toivottavasti tänäkin vuonna saamme nauttia mukavasta ja mahdollisimman terveestä talvilomasta koko perheen voimin. Hauskaa talvilomaa kaikille blogini seuraajille!

[1] http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00584

[2] M. Saxelin: Suomen Lääkärilehti. 2003, 34:3313-9.


 


Tietoa kirjoittajasta Saboran blogisti

Hyvävointi-blogin kirjoittaja on Saboran työntekijä, reilu kolmekymppinen nainen ja kahden lapsen äiti. Elämän keskiössä on ajatus tasapainosta terveellisten elämäntapojen ja pienten nautintojen yhdistämisessä, arjessa jaksaminen vaatii molempia. Myös luonnonläheisyydestä, kuntoliikunnasta ja lukuharrastuksesta tulee ammennettua energiaa ja hyvää oloa.

Jätä kommentti

Voit kommentoida nimettömänä tai rekisteröidä nimimerkin.

Kirjaudu sisään ennen kommentin jättämistä, jos haluat jättää kommentin rekisteröidyllä nimimerkilläsi.




Liity Hyvävointi-ryhmään


Hyvävointi-ryhmä palvelee aktiivisia ihmisiä, joille on tärkeää voida hyvin kaikissa elämäntilanteissa. Liittymällä jäseneksi Hyvävointi-ryhmäämme saat aina tiedon uusista päivityksistä sähköpostiisi, voit päästä osallistumaan kuluttajatutkimuksiin ja jättää palautetta sivustostamme. Tule voimaan hyvin kanssamme!

Liity Hyvävointi-ryhmään
Tilaa RSS

Terveysblogi

12.12.2018 • Saboran blogisti
Jouluna herkutellaan – vältä kuitenkin vatsavaivoja

14.11.2018 • Saboran blogisti
Lemmikkieläimen kanssa eläminen tuo yllättäviäkin hyötyjä omistajalleen

10.10.2018 • Saboran blogisti
Vatsan ongelmat yleistyvät, missä syy?

17.09.2018 • Saboran blogisti
Liikunta on hyväksi paitsi keholle myös mielialalle

23.08.2018 • Saboran blogisti
Säännöllinen liikunta lapsena antaa perustan hyvinvoinnille aikuisuudessakin

23.07.2018 • Saboran blogisti
Kesälomalla matkustetaan ja vietetään aikaa yhdessä läheisten kanssa

26.06.2018 • Saboran blogisti
Blogisti testaa: Suecos Lena työkengät

21.05.2018 • Saboran blogisti
Blogisti testaa: Footner CoolActive Massager

24.04.2018 • Saboran blogisti
Nenä vuotaa, iho kutisee – onko tämä allergiaa vai muuta yliherkkyyttä?

12.03.2018 • Saboran blogisti
Akupainanta tarjoaa lääkkeetöntä helpotusta pahoinvointiin sekä lievitystä kehon monille kiputiloille

06.02.2018 • Saboran blogisti
Lapsiperheen arki voi olla uuvuttavaa – näillä nikseillä voit keventää ja sujuvoittaa arkea

09.01.2018 • Saboran blogisti
Tupakoinnin lopettaminen on yksi yleisimmistä lupauksista vuodenvaihteessa – näin onnistut pysyvästi

08.12.2017 • Saboran blogisti
Jouluun valmistautuminen luo puitteet juhlimiselle – tee joulusta omanlaisesi ja vältä turhaa stressiä

15.11.2017 • Saboran blogisti
Vatsan turvotus on kivulias vaiva

10.10.2017 • Saboran blogisti
Syksyn voimaannuttavat elementit löytyvät luonnosta, kodista, valosta ja lämmöstä

11.09.2017 • Saboran blogisti
Kylmät jalat kaipaavat liikuntaa ja lämpöä

24.05.2017 • Saboran blogisti
Hyvinvointia jaloillesi – valitse kenkäsi oikein

18.04.2017 • Saboran blogisti
Hyvä vs. huono kolesteroli – mitä kolesteroliarvosi kertovat terveydestäsi?

20.03.2017 • Saboran blogisti
Norovirus on nopeasti leviävä ja sitkeä riesa

16.02.2017 • Saboran blogisti
Tanssiminen on monipuolinen hyvän olon tuottaja

16.01.2017 • Saboran blogisti
Lupauksia paremmasta vai pysyvä elämäntapamuutos?

12.12.2016 • Saboran blogisti
Arkinen hyvinvointi koostuu pienistä mutta tärkeistä valinnoista

14.11.2016 • Saboran blogisti
Ärtyvän suolen oireyhtymä vaivaa ainakin yhtä kymmenestä

14.06.2016 • Saboran blogisti
Kesä on täällä – voidaan hyvin ja nautitaan elämästä

18.05.2016 • Saboran blogisti
Intiimialueen ongelmat – nolottaako ne?

13.04.2016 • Saboran blogisti
Sydämen asialla

10.03.2016 • Saboran blogisti
Liikkumisen ilon löytäminen

09.02.2016 • Saboran blogisti
Matkustaminen on odotettu ilo – kunhan pysymme terveenä

12.01.2016 • Saboran blogisti
Talvi saa ihon kuivumaan ja kantapäät halkeilemaan

08.12.2015 • Saboran blogisti
Karpalosta on moneksi

09.11.2015 • Saboran blogisti
Pimeän vuodenajan haasteet

07.10.2015 • Saboran blogisti
Hyvää vointia eri näkökulmista