Kauran beetaglukaanin terveysvaikutukset

Joka-aamuinen kaurapuuro on monen mielestä terveellisen ruokavalion perusta. ´Kaura on tekee hyvää vatsalle´ tiedetään ja selvää onkin, että kaurajyvän kuitu helpottaa suolen toimintaa [1]. Kauralla ja erityisesti sen sisältämällä kuidulla, beetaglukaanilla, on myös muita terveysvaikutuksia, joista on saatu lisää tietoa vasta viime vuosina.

Kaura beetaglukaani tekee hyvää sydämelle

Säännöllisellä kauran beetaglukaanin nauttimisella on sydänterveyden kannalta suotuisia vaikutuksia. Korkea kolesteroli ja korkea verensokeri ovat sydän- ja verisuonitautien riskitekijöitä, joita molempia on mahdollista vähentää kauran beetaglukaania syömällä. Kauran beetaglukaani on pitkäketjuinen, vesiliukoinen kuitu, jota saadaan kauran kuoriosasta. Sitä on täysjyväkaurassa n. 3-5 %.

Kauran beetaglukaani alentaa kolesterolia

Kauran beetaglukaanin tärkeä ominaisuus on sen kyky sitoa vettä ja muodostaa viskoosia eli sitkeää ´geeliä´ suolistossa. Mitä sitkeämpi geeli, sitä paremmin se toimii. Kolesterolin alentamisessa geeli auttaa sitomalla sappihappoja ja kuljettamalla niitä pois elimistöstä. Kolesteroli on sappihappojen rakennusaine, ja siksi sitä poistuukin samalla, kun sappihapot poistuvat imeytymättä elimistöstä. Sappihappoja tarvitaan ruoansulatusta varten ja elimistö valmistaa poistuneiden sappihappojen tilalle uusia. Tähän kuluu kolesterolia verenkierrosta. Kun kauran beetaglukaania saadaan 3 g päivittäin 2-3 kuukauden aikana, veren ´huono´ LDL- sekä kokonaiskolesteroli alenee 10-15 % [2].

Kauran beetaglukaanin kolesterolia alentava vaikutus näkyy erityisesti niillä, joilla kolesteroli on korkealla. Beetaglukaanikuidun nauttimisesta ei kuitenkaan ole haittaa niille, joilla on normaalit kolesteroliarvot; beetaglukaanin nauttiminen ei laske kolesteroliarvoja liian alas. Beetaglukaani ei myöskään alenna ´hyvää´ HDL-kolesterolia.

Kauran beetaglukaani tasoittaa verensokerin nousua aterian jälkeen

On normaalia, että verensokeri nousee aterian jälkeen, koska aterialla nautitut hiilihydaatit pilkkoutuvat ruoansulatuksen aikana sokeriksi ja imeytyvät verenkierron kuljetettavaksi. Eri ruoat saavat kuitenkin aikaan erilaisen vasteen, eli verensokerinnousun. Kauratuotteilla tämä nousu on ylipäätään maltillinen, jos sitä verrataan muihin hiilihydraattipitoisiin tuotteisiin. Nousu riippuu kuitenkin mm. tuotteen sisältämästä beetaglukaanin määrästä.

Aterianjälkeisen verensokerinnousun pitäminen maltillisena on tärkeää mm. henkilöille, joilla ei vielä ole diabetestä, mutta sen riski on suurentunut. Puhutaan esidiabeteksestä tai heikentyneestä glukoosinsiedosta. Verisuonitautien kannalta maltillisella verensokeriarvolla on merkitystä, sillä korkea verensokeri rasittaa pidemmän päälle verisuonia, ja voi aiheuttaa tulehdusta suonten sisäpinnalle. Kolesteroli kertyy helpommin näihin tulehtuneisiin kohtiin (ateroskleroosi).

Kauran beetaglukaanin nauttiminen aterialla vähentää verensokerinnousua kyseisen aterian jälkeen. Vaikutus perustuu beetaglukaaniin kykyyn sitoa vettä ja muodostaa viskoosia geeliä mahaan ja suolistoon. Viskositeetin kasvun johdosta mahan tyhjeneminen ja ruokamassan kulkeminen ohutsuolessa hidastuu. Viskoosi, sitkeä geeli hidastaa myös hiilihydraattien imeytymistä ohutsuolessa, koska glukoosin kulkeutuminen suolen sisäpintaa peittävän kerroksen läpi vaikeutuu. Tämä tarkoittaa, että verensokeri ei nouse aterian jälkeen yhtä korkealle ja yhtä nopeasti, kuin ilman beetaglukaanin vaikutusta.

Beetaglukaanin määrä ja laatu vaikuttavat sen toimintaan suolistossa. Kuitu, joka on hyvin liukoista, toimii paremmin. Samoin kuitu, jonka molekyylipaino on korkea, muodostaa sitkeämmän geelin. Beetaglukaanin erotustekniikalla on tässä suuri merkitys: mitä pitkäketjuisempana kuitu saadaan erotettua, sitä paremmin se toimii.

 

[1]       Euroopan elintarviketurvallisuusvirasto EFSA (2011): Kaurajyvän kuitu edistää ulostemassan lisääntymistä.

[2]       Euroopan elintarviketurvallisuusvirasto EFSA (2011): Kauran beetaglukaanin on osoitettu vähentävän veren kolesterolipitoisuutta. Veren kolesterolipitoisuuden vähentäminen voi pienentää riskiä sairastua sydänsairauksiin.

[3]       Euroopan elintarviketurvallisuusvirasto EFSA (2011): Kauran beetaglukaani auttaa tasaamaan aterianjälkeistä verensokerinnousua.

 

Betavivo

Sydän- ja verisuonitautien riskitekijöiden vaikutusta voidaan ehkäistä ravinnosta saatavilla ainesosilla.

Tutustu Betavivoon