KKK on ensiapu lihasrevähdykseen

Lihasrevähdyksessä lihaksen lihassäikeet vahingoittuvat ja lihaskudokseen ja sen ympäristöön tulee verenvuotoa. Lihasrevähdyksen tyypillinen syntytapa on, että lihas on jännitettynä ja kuormitettuna kovassa ponnistuksessa. Myös lihakseen kohdistunut isku voi aiheuttaa lihasrevähdyksen. Lihasrevähdykselle erityisen herkkiä lihaksia ovat hauislihas, vatsalihakset, ja reisi- ja pohjelihakset.

Lihasrevähdys voi olla rähähdysmäisen kivulias ja lihas turpoaa ja revähdyskohtaan tulee useimmiten mustelma. Revähdyskohta aristaa ja lihaksen jännittäminen ja esimerkiksi revähdyksen aiheuttaneen liikkeen toistaminen tekee kipeää. Lihas menettää supistumiskykyään ja voimaansa ainakin lyhytaikaisesti.

Lihasrevähdyksen tärkein ensihoito on KKK

Lihasrevähdyksen ensihoitona on aina KKK eli kohoasento, kylmähoito ja kompressio eli lievästi vamma-aluetta puristava side. Nämä toimenpiteet vähentävät vaurioituneen alueen turvotusta ja pienentävät muodostuvan verenpurkauman kokoa. Kivun hoitoon voi käyttää myös tulehduskipulääkkeitä.

Jos lihaksessa tuntuu kovaa kipua ja siinä on esimerkiksi selvästi tuntuva kuoppa tai lihaksen voimat ovat heikentyneet, on syytä näyttää lihasrevähdystä lääkärille. Lääkäri suorittaa yleensä ultraäänitutkimuksen ja varmistaa jatkohoidon. Laaja lihasrevähdys voi tarvita leikkausta.

Lihasrevähdyksestä paraneminen

Lihasrevähdyksestä parantuminen kestää muutaman viikon riippuen lihasrevähdyksen laajuudesta. Lievissä lihasrevähtymissä lihasta voidaan varovasti alkaa kuormittaa jo muutama päivä revähdyksen jälkeen, mutta laajempien revähdysten ollessa kyseessä on hyvä odottaa noin viikko. Aluksi lihasta liikutellaan verenkierron parantamiseksi ja turvotuksen vähentämiseksi alueelta. Normaali harjoittelu ja lihaksen raskaampi kuormitus on mahdollista, kun lihaksen voima ja venyvyys ovat palautuneet. Tähän menee yleensä noin 3-6 viikkoa. Isot revähdysvammat saattavat vaatia kuukausien kuntouttamisen, varsinkin jos on jouduttu turvautumaan leikkaushoitoon.

Lihasrevähdyksen ehkäisy urheilutuen avulla

Lihasrevähdyksen kokenut lihas voi revähtää uudelleen, jos aktiiviset harjoitteet aloitetaan liian aikaisin. Lihasrevähdys voi uusiutua vielä vuosienkin päästä, jos lihasrevähdys ei ole päässyt parantumaan kunnolla, esimerkiksi lihasyyt eivät ole pystyneet kasvamaan lihasalueelle muodostuneen arpikudoksen läpi.

Lihasrevähdyksiä voidaan ennaltaehkäistä tehokkaimmin tekemällä ennen urheilusuorituksia kunnollinen lihasten alkulämmittely ja venyttely, ja muistamalla, että uupunutta ja ylirasittunutta lihasta ei tule harjoittaa.

 

Parasta tukea urheiluvammoihin ja niiden ennaltaehkäisyyn

Thermoskin SPORT sarjan tuet ovat matalaprofiilisia ja laajalti säädettäviä lämpötukia, jotka on tarkoitettu käytettäväksi aktiivisen suorituksen aikana.

Lue lisää

 

CoolXChange kylmä-kompressioside

Kylmän ja kompression yhdistävä geeliside lihasrevähdyksen ensiapuun.

Lue lisää