Polvikipu

Polvikipu on normaaliarkea ja pahimmillaan liikkumista merkittävästi estävä tekijä.  Liikunnan puute puolestaan voi johtaa muihin terveydellisiin ongelmiin. Polvikipu tulisikin hoitaa mahdollisimman nopeasti, jotta elämänlaatu ei pääse kärsimään.

Polvikivun syyt

Polven äkilliseen kipeytymiseen löytyy useita syitä, joista tavallisin on tapaturman aiheuttama vamma tai vamman jälkiseuraus. Tyypillisiä polvikivun aiheuttavia vammoja ovat kierukka- ja ristisidevamma. Polvea vääntävässä vammassa polvi usein kipeytyy lyhytaikaisesti, vaikkei varsinaista kudosvauriota syntyisikään. Isoenergiainen vääntövamma voi vaurioittaa polven nivelsiteitä tai nivelkierukoita. Polvilumpion murtuman tai sääri- tai reisiluun vaurioituminen aiheutuu yleensä suorasta korkeaenergiaisesta iskusta. Tuore polven nivelsiteiden tai -kierukan vamma aiheuttaa veren kertymistä polviniveleen. Tyypillisenä oireena polvivammassa on alkuvaiheen nivelen turpoaminen ja sen aiheuttama kipu. Turvotuksen laskettua ilmenee yleensä muita oireita, kuten polven pettäminen tai lukkoutuminen.

Pidempikestoiseen polvikipuun syynä voi olla rasitus, jolloin kipu tuntuu erityisesti sääriluun yläosassa tai reisiluun nivelnastan seudulla. Tällaiset rasitusvammat ovat tyypillisiä kestävyysurheilijoilla ja hyvin fyysisissä työtehtävissä esim: rakennusalalla, jossa polviin kohdistuu helposti voimakasta hankausta polvillaan olossa. Tämä voi aiheuttaa polvilumpion edessä olevan limapussin tulehduksen, joka aiheuttaa polvilumpion eteen turvotusta, kipua ja kiristyksen tunnetta polvea taivuttaessa. Polvitaipeessa tuntuvaan kipuun ja turvotukseen taas on usein syynä nivelpussin tyrämäinen pullistuma eli Bakerin kysta. Vääränlainen kuormitus pitkäkestoisesti tai polven rakennevika voi hiertää polvilumpion rustoista nivelpintaa ja aiheuttaa polvikipua polven etuosaan. Paljon hyppivä aktiivinen liikkuja voi saada polvilumpion alapuolelle kehittyvän kiputilan eli hyppääjän polven.

Nivelrikko on yleensä ikääntyneen tai ylipainoisen henkilön polven pitkäaikaisen kivun syynä. Nivelrikkokipu tuntuu alkuvaiheessa liikkuessa ja helpottaa rasituksen loputtua. Nivelrikon kehittyessä pitkälle jomottava kipu voi tuntua levossakin ja vaikeuttaa normaaliarkea. Iän lisääntyessä nivelrikko yleistyy ja pääsee aiheuttamaan polvikipua. Nivelrikko on varsin yleistä ja jopa n. kolmannes yli 75 vuotiaista naisista kärsii siitä.

Harvinaisempia polvikivun syitä ovat reumaattiset ja muut polvinivelen tulehdukset sekä polven rustojen rappeutumismuutosten aiheuttamat kiputilat. Polvinivelen tulehduksiin liittyy kivun lisäksi tulehduksen aiheuttamaa turvotusta ja punotusta.

Milloin polvikivusta tulee hakeutua hoitoon

Äkillisten vammojen yhteydessä on syytä hakeutua hoitoon välittömästi, jos vamman jälkeen polvikipu estää jalkaan varaamisen, polvessa on selvä virheasento, polvi ei tunnu tukevalta tai siinä on huomattava turvotus. Polvi on syytä käydä tarkistuttamassa lääkärissä parin päivän sisällä, jos kipu polvessa estää päivittäisiä toimia. Vamman jälkeen pitkäaikaisesti jäävä polven pettämisen tunne, kävellessä tai portaita kulkiessa tuntuva pistos tai polven lukkiutuminen voivat olla merkkejä polveen syntyneestä nivelside- tai kierukkavammasta, jotka edellyttävät lääkärin tutkimusta ja mahdollisesti hoitoa tähystysleikkauksella.

Polven kipuun liittyvä kuumotus ja turvotus sekä mahdollinen kuume ovat syitä hakeutua hoitoon välittömästi.

Polveen vähittäin kehittyneen kivun syy on tarpeellista selvittää parin viikon sisällä, jos kipu ei asetu parasetamolilla tai tulehduskipulääkkeillä.

Polvikivun kotihoito

Riippuen polvikivun syystä ja voimakkuudesta ovat hoidot valittava oikein. Kaatumiseen tai tapaturmaan liittyvään turvotukseen ja kipuun riittää monesti heti tapahtuman jälkeen annettu KKK (kylmä, koho kompressio) hoito, jolla vähennetään polveen muodostuvaa turvotusta ja sen aiheuttamaa kipua ja polven liikeradan rajoittumista. Jos polvi on vain saanut tärähdyksen / lievän venähdyksen on tulehduskipulääkkeiden ja kylmähoidon yhdistelmän käyttö muutamana tapaturmaa seuraavana päivänä yleensä riittävä poistamaan polvikipua ja nopeuttamaan paranemista. Vakavammat traumat on käytävä näyttämässä lääkärille ja kuvattava tarpeen mukaan röntgen ja/tai magneettikuvauksella.

Liikunnasta apua polvikivun hoitoon

Liikunta ylläpitää nivelten hyvinvointia sekä vahvistaa niveliä ympäröivien lihasten kuntoa. Parempi lihaskunto auttaa pitämään polven nivelet paremmin oikealla paikallaan ja ennalta ehkäisten polvikivun syntyä, väärästä liikeradasta johtuen. Liikunta auttaa vähentämään myös painoa ja sitä kautta myös polvikivut lievenevät. Hyviä liikuntamuotoja kipeille polville ovat lajit, joissa on pyöreitä liikeratoja ja kovia iskuja tai tärähdyksiä tulee mahdollisimman vähän. Tälläisiä polvikipua tukevia lajeja ovat esim: kuntopyöräily, vesijuoksu ja -voimistelu, hiihto sekä kävely pehmeällä alustalla. Kuntosaliharjoittelu vähentää polvikipua pidemmällä aikavälillä, kun ympäröivät lihakset vahvistuvat ja ottavat pois rasitusta niveleltä. Harjoittelu usein aiheuttaa alussa lisääntyvää kipua, mutta hellittää kun harjoittelua on parin kuukauden ajan harrastettu säännöllisesti.

Käytettyjä lähteitä
Järvelä T. Kipeä polvi. Duodecim 2005;121:2105–12 1.
Kipeä polvi. Lääkärin tietokannat / Lääkärin käsikirja. Kustannus Oy Duodecim. Päivitetty 25.8.2016.
Lääkärikirja Duodecim 23.1.2018
yleislääketieteen erikoislääkäri Osmo Saarelma
 

CoolXChange kylmä-kompressioside

Kylmän ja kompression yhdistävä geeliside lihasrevähdyksen ensiapuun.

Lue lisää

 

Parasta tukea urheiluvammoihin ja niiden ennaltaehkäisyyn

Thermoskin SPORT sarjan tuet ovat matalaprofiilisia ja laajalti säädettäviä lämpötukia, jotka on tarkoitettu käytettäväksi aktiivisen suorituksen aikana.

Lue lisää