Voiko stressi aiheuttaa närästystä?

Jokainen kokeen stressin eri tavalla ja stressi on ihmisen oma kokemus kuormittavasta tilanteesta. Stressikokemus on psykologinen, mutta sen monet vaikutukset ovat fyysisiä. Stressi saattaa voimistaa närästysoireita ja ahdistus on luonnollinen vastaus kehon stressiin. Ikäviä tuntemuksia myös aistii silloin herkemmin.

Stressin fyysiset oireet

Oikeassa tilanteessa stressi on hyvästä. Kun kehosi ajattelee olevansa vaarassa, se valmistautuu joko taistelemaan itsensä suojelemiseksi tai pakenemaan nopeasti vaarasta. Fyysisiä oireita, jotka voivat kertoa stressitilasta, ovat mm. päänsärky, huimaus, sydämentykytys, pahoinvointi, vatsavaivat, tihentynyt virtsaamisen tarve, hikoilu, flunssakierre ja selkävaivat.

Stressi ja närästys

Tutkijoilla on erilaisia mielipiteitä siitä, mikä aiheuttaa stressin aikaisen närästyksen. Jotkut uskovat, että keho luo enemmän mahahappoa stressin alaisena, ja toiset uskovat, että keho tulee vain herkemmäksi sille stressitilanteissa.  Vaikka stressi voi pahentaa GERD-oireita, se ei todennäköisesti ole kroonisen närästyksen taustalla. Aikaisemmin stressin ajateltiin olevan syyllinen moniin maha-suolikanavan ongelmiin, mukaan lukien haavaumat ja tulehdukselliset suolistosairaudet, kuten Crohnin tauti. Nyt tiedetään, että bakteeri-infektiot (haavaumat) ja taustalla olevat tulehdukset (suolistosairauksissa) ovat syyllisiä, ei stressi.

Ruoansulatusongelmat

On olemassa useita erityyppisiä ruuansulatusongelmia, jotka stressi voi aiheuttaa. Jotkut ihmiset menettävät ruokahalun stressin aikana. Toiset syövät ylenpalttisesti lohduttaakseen itseään. Molemmat ääripäät voivat aiheuttaa ongelmia. Saatat myös kärsiä ummetuksesta tai ripulista, kumpi tahansa näistä voi häiritä normaalia päivittäistä elämääsi.

Miten helpottaa oloa?

On kuitenkin asioita, joita voit tehdä lievittääksesi stressiä ja mikä voi auttaa vähentämään närästystä.  Esimerkiksi liikunta on hieno stressin vähentäjä.  Jo pienikin kävely voi auttaa, kokeile myös esimerkiksi lukea kirjaa, joogaa, musiikin kuuntelua tai mitä tahansa mikä saa myös mielen rauhoittumaan.  

Terveellisillä tottumuksilla pyritään torjumaan stressiä. Kun asiat menevät pieleen tai on hankalampaa, voi ehkä herkemmin turvautua asioihin, joista tiedämme, ettei ne ole meille hyväksi, kuten tupakointi ja alkoholi tai liiallinen kahvin juonti.  Jos sinulla on stressiä, vältä erityisesti ruoka-aineita mitkä aiheuttavat tai pahentavat närästystä kuten suklaa, mausteiset tai rasvaiset ruuat.  Pienempien aterioiden syöminen myös auttaa. Hyvä uutinen on, että on olemassa myös monentyyppisiä valmisteita närästyksen torjumiseksi

ZIVEREL® on ruokatorven limakalvon suojaavaan hoitoon tarkoitettu nieltävä liuos, joka sisältää hyaluronihapon ja kondroitiinisulfaatin yhdistelmää.

ZIVEREL® on miellyttävä viinirypäleen makuinen liuos, joka lievittää nopeasti, noin 30 minuutissa, närästysoireita ja edistää ruokatorven limakalvon paranemista. Tutustu tästä lisää närästysvalmiste ZIVERELiin.

 

ZIVEREL®

Lievittää närästystä nopeasti ja edistää ruokatorven limakalvon parenemista.

Tutustu Zivereliin